REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polacy narzekają na sytację finansową

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Ponad 42 proc. Polaków odczuło pogorszenie sytuacji finansowej w swoich gospodarstwach domowych – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy InfoMonitor Biuro Informacji Gospodarczej. Jednocześnie zdecydowana większość respondentów – ponad 85 proc. – deklaruje, że nie zdarza im się zalegać z płatnościami. W pierwszej kolejności Polacy regulują opłaty za wodę, prąd, gaz oraz czynsz za mieszkanie.

Na zlecenie BIG InfoMonitor Instytut badania opinii Homo Homini przeprowadził w połowie lutego ogólnopolskie badanie, którego celem było sprawdzenie, jak Polacy widzą siebie jako płatników różnych zobowiązań, a także jak oceniają kondycję swoich budżetów domowych.

REKLAMA

Ponad czterech na dziesięciu badanych (42 proc.) zadeklarowało, że sytuacja finansowa w ich gospodarstwach domowych uległa pogorszeniu w ciągu ostatnich trzech miesięcy. Poprawę zaobserwowało 20 proc.

REKLAMA

Jednocześnie znacząca większość (85,2%) Polaków deklaruje, że nie zdarza im się zalegać z płatnościami. Jedynie 12,8% respondentów przyznało, że czasem nie płaci swoich zobowiązań finansowych na czas. Tak więc mimo kryzysu, który odczuły także gospodarstwa domowe, zdecydowanej większości Polaków udało się utrzymać dyscyplinę płatniczą i uniknąć przeterminowanego zadłużenia.

Polacy podzielili się w ocenie perspektyw na przyszłość – 43 proc. badanych nie przewiduje, aby w najbliższym czasie kryzys finansowy miał ustąpić, przeciwnego zdania jest 36 proc. badanych.

- Badania pokazują, że większość Polaków jest niezwykle zdyscyplinowana i poważnie podchodzi do swoich zobowiązań. Nawet w trudniejszym okresie nie pozwala sobie na powstanie choćby krótkotrwałych zaległości. Problem zaległego zadłużenia koncentruje się więc w grupie osób, które już mają długi i tam przede wszystkim narasta – mówi Mariusz Hildebrand, prezes zarządu BIG InfoMonitor.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polacy deklarują spłacanie w pierwszej kolejności opłat za media: wodę, prąd, gaz – taką odpowiedź wskazało ponad 84 proc. badanych. Niewiele mniej bo 78,4 proc. wskazań uzyskały należności za czynsz, zaś 55,6 proc. respondentów wskazało rachunki za telefon jako priorytetowe do spłaty.

Najmniej osób (2,2 proc.) wskazało jako istotne, zobowiązania wobec osób bliskich. Jedynie 13,6 proc. Polaków zadeklarowało, że raty za kredyty mieszkaniowe są najważniejszymi należnościami do spłaty.

- Wciąż niewielki odsetek Polaków posiada kredyt hipoteczny, stąd piąta pozycja tego rodzaju zobowiązań na liście najistotniejszych opłat. Poziom 13,6% wskazań oznacza, że kredyty hipoteczne są ważne do spłaty dla osób, które je posiadają – dodaje szef BIG InfoMonitor.

Z badań zrealizowanych dla BIG InfoMonitor wynika również, że tylko jeden na dziesięciu Polaków planuje w ciągu najbliższych trzech miesięcy wziąć jakikolwiek kredyt.

Dwie trzecie ankietowanych (66,8 proc.) deklaruje, że nie obawia się utraty pracy z powodu kryzysu finansowego, z czego 48,1 proc. zdecydowanie wyraża ten pogląd.

BIG InfoMonitor/IN

Zobacz także: Budżet domowy Wieszjak.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA