REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Aniołami Biznesu nazywamy najczęściej osoby fizyczne, które dostarczają kapitału niezbędnego dla nowych firm w najwcześniejszym etapach ich rozwoju, głównie w fazach „seed” i „start-up”.

REKLAMA

Zazwyczaj rola BA nie ogranicza się jednak jedynie do udostępnienia kapitału, gdyż przeważnie angażują się oni również w działalność przedsiębiorstwa bezpośrednio służąc doświadczeniem, operacyjnym know-how i mentorską radą. Inwestycja dokonana przez BA jest raczej udziałem ich kapitału własnego, aniżeli pożyczką udzieloną w celu jej przyszłego zwrotu wraz z należnymi odsetkami. Przeważnie, podczas fazy negocjacji uzgadniane jest porozumienie, co do wykupienia udziałów, albo ich sprzedania z określonym w czasie terminem.

REKLAMA

Profil Anioła Biznesu bardziej wskazuje na mężczyznę niż kobietę, znajdującego się w średnim wieku, z bogatym biznesowym doświadczeniem, które na przestrzeni lat przyniosło znaczne nadwyżki finansowe, które taka osoba jest gotowa w odpowiedniej części zainwestować. Jest to jednocześnie osoba, której aspiracje i motywacja do działalności biznesowej nie wyczerpały się, a dalsze działania biznesowe chce skierować na młodych przedsiębiorców, którzy potrzebują zarówno kapitału jak i doradztwa w prowadzeniu działalności gospodarczej. Warto wspomnieć, że Business Angel stając się wspólnikiem firmy, bierze na siebie także ryzyko i odpowiedzialność za jej losy na równi z przedsiębiorcą.

REKLAMA

Głównymi obszarami gospodarki, jakimi zainteresowani są tego typu inwestorzy to przede wszystkim branże innowacyjne, gdzie poziom ryzyka jest wysoki, jednakże potencjalna stopa zwrotu jest adekwatna do ulokowanych środków. Wśród najpopularniejszych branż można wymienić: IT, biotechnologię, Internet, inżynierię medyczną, inżynierię farmaceutyczną, nowatorskie technologie, budownictwo, aczkolwiek należy wspomnieć, że niektóre sieci BA są skłonne inwestować w przedsiębiorcę, jego wizję oraz potencjalną, wysoką stopę zwrotu, nie zważając w jakiej branży faktycznie będzie on działać.

W Polsce istnieją sieci Business Angels, które starają się efektywnie i skutecznie łączyć wymagania dwóch zainteresowanych stron. Baza danych Aniołów Biznesu, działających w Polsce, raczej niechętnie jest udostępniana w źródłach publicznych. Dlatego to właśnie sieć kojarzy Business Angels z przedsiębiorcami, którzy przesłali do stowarzyszenia swoje biznes plany. Jeśli pomysły młodych przedsiębiorców okażą się jednak negatywnie zweryfikowane, na pewno warto zwrócić uwagę na powody, dla których Aniołowie Biznesu nie zdecydowali się na podjęcie współpracy. Najczęściej powodami odmowy współpracy pozostają bowiem:
•    brak zaufania w stosunku do właścicieli,
•    ograniczone perspektywy rozwoju przedsiębiorstwa,
•    ograniczony rynek zbytu danego produktu czy usługi,
•    nierealna propozycja wartości kapitału akcyjnego do zainwestowanego,
•    brak kompetencji zarządu potrzebnych do osiągnięcia sukcesu,
•    niewłaściwy sposób prezentacji swojej wizji,
•    interes zależny wyłącznie od umiejętności właścicieli.

Istotne dla młodych przedsiębiorców jest również wyjście Anioła Biznesu z akcjonariatu spółki. Najczęściej, co jednak nie jest regułą, okres inwestycji BA trwa od 3 do 6 lat. Dezinwestycja może odbyć się na kilka sposobów, wśród których do najpopularniejszych należy sprzedaż posiadanego przez BA pakietu na rzecz inwestora strategicznego lub funduszu Venture Capital, koinwestycja lub też wyjście poprzez coraz popularniejszy rynek NewConnect.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Anioł Biznesu jest zatem podmiotem, który z pewnością warto rozważyć przy poszukiwaniu kapitału we wczesnej fazie rozwoju przedsiębiorstwa. Szczególne korzyści z takiej współpracy można osiągnąć jeśli firma jest młoda, dotychczasowi właściciele mają bardzo silne umiejętności techniczne, brak im jednak doświadczenia biznesowego, które zaoferować może właśnie Anioł.

Artykuł pochodzi z Raportu Grupy IPO.pl „Kapitał dla firm 2010”.

Wojciech Demski

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: IPO.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA