REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wartość eksportu polskiej żywności systematycznie rośnie

Pole kukurydzy w województwie mazowieckim
Pole kukurydzy w województwie mazowieckim
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Eksport produktów rolno-spożywczych systematycznie rośnie. W 2020 roku wartość eksportu polskiej żywności wyniosła 34,3 mld euro, co było najlepszym wynikiem w historii polskiego handlu tymi produktami - poinformował wiceminister rolnictwa Norbert Kaczmarczyk.

Eksport żywności do Niemiec na poziomie 25 proc.

Od lat głównym odbiorcą produktów rolno-spożywczych z Polski są Niemcy. Wartość eksportu żywności na rynek niemiecki osiągnęła wartość ponad 8,6 mld euro, co oznaczało udział na poziomie 25 proc. w całej zagranicznej sprzedaży żywności - przypomniał wiceminister podczas środowego posiedzenia prezydenckiej Rady ds. Rolnictwa i Obszarów Wiejskich.

REKLAMA

Saldo w obrotach artykułami rolno-spożywczymi jest dodatnie. W ubiegłym roku osiągnęło ono poziom 11,6 mld euro i w porównaniu z 2015 rokiem wzrosło o blisko 50 proc. (7,8 mld euro) - podkreślił cytowany w czwartkowym komunikacie resortu Kaczmarczyk.

Konkurencyjne ceny polskiej żywności

REKLAMA

Wiceminister zwrócił uwagę, że na tak dobre wyniki polskiego eksportu ma wpływ wiele czynników. Do najważniejszych z nich zaliczył: konkurencyjne ceny polskiej żywności w stosunku do rynków zagranicznych związane z niższymi kosztami produkcji i jej efektywnością, stosowanie nowoczesnych technologii przetwórczych, wykorzystanie wysokiej jakości surowców rolnych, coraz dłuższa lista uznanych za granicą polskich wyrobów tradycyjnych.

W ciągu ostatnich 10 lat polski eksport rolno-spożywczy wzrósł blisko 2,5-krotnie. W rezultacie, Polska zajmuje siódme miejsce wśród największych eksporterów żywności w Unii Europejskiej. Wartość salda w handlu zagranicznym żywnością na poziomie ponad 11,6 mld euro daje nam 3. miejsce wśród 10 krajów Unii Europejskiej posiadających dodatnie saldo tej wymiany (pozostałe kraje są importerami netto żywności).

Zdaniem Kaczmarczyka "o dobrej pozycji naszego sektora rolno-żywnościowego świadczy również rosnący udział eksportu tej grupy produktów w polskim eksporcie ogółem, który wzrósł z 11 proc. w roku 2010 do ponad 14 proc. w roku 2020".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"W najbliższej perspektywie Polska powinna utrzymać przewagę kosztowo-cenową w produkcji większości artykułów rolno-spożywczych. Mam nadzieję, że również w kolejnych latach eksport polskiej żywności będzie rozwijał się co najmniej tak samo dynamicznie jak do tej pory" – podsumował wiceminister rolnictwa.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA