Producenci rolni muszą szukać nowych rynków zbytu
REKLAMA
REKLAMA
Produkcja rolno - spożywcza w Polsce
Z raportu "Czas na ekspansję 2.0. Dotychczasowy model rozwoju krajowej branży spożywczej pod rosnącą presją" wynika, że produkcja rolno-spożywcza w Polsce rozwijała się w mijającej dekadzie w szybkim tempie. Jej głównym motorem napędowym był dynamiczny wzrost eksportu na rynki zachodnie, w których krajowe firmy konsekwentnie zwiększały swój udział.
REKLAMA
Przewagi kosztowe polskich rolników
REKLAMA
Analitycy ocenili, że polscy producenci i przetwórcy żywności umiejętnie wykorzystali przewagi kosztowe, "co w wielu kategoriach produktowych pozwoliło im przebojem wbić się do ścisłej europejskiej czołówki". Przypomnieli, że Polska jest m.in. unijnym liderem produkcji mięsa drobiowego, mrożonek owocowych czy pieczarek. W przypadku soku jabłkowego zajmuje drugie miejsce, a trzecie w produkcji mrożonek warzywnych.
Zdaniem autorów raportu dalszy wzrost polskiego rynku żywności może wynikać m.in. z podniesienia stopy życiowej obywateli, zmian nawyków żywieniowych. Dodali, że zyskiwać powinny np. produkty ekologiczne, marki premium.
"Rozwój sektora będzie jednak w dalszym ciągu uzależniony przede wszystkim od możliwości zwiększania sprzedaży eksportowej. Niestety prognozy dla zachodnioeuropejskiego rynku żywności również nie napawają optymizmem. Oczekuje się, że w najbliższej dekadzie nastąpi znaczące spowolnienie wzrostu konsumpcji produktów spożywczych. Najbardziej realnym scenariuszem dla krajów +starej Unii+ jest długotrwała stagnacja" - podano w raporcie.
Zamknięta gastronomia
W ocenie analityków ograniczenia w działalności unijnej branży gastronomicznej może ma on istotne - negatywne - przełożenie na polski eksport żywności do Europy Zachodniej.
Autorzy raportu wskazują, iż polska branża rolno-spożywcza musi zapewnić sobie inne motory wzrostu wartości.
"W najbliższych latach powinny być nimi inwestycje w poprawę wydajności, rozwój produkcji o wyższej wartości dodanej (w tym zagospodarowanie atrakcyjnych nisz rynkowych, takich jak np. segment żywności organicznej), czy też wzmocnienie własnych marek w celu zwiększenia ich międzynarodowej rozpoznawalności. Trudności z dostosowaniem do nowych warunków odczuwać będzie rosnąca liczba firm, czego efektem może być przyspieszona konsolidacja wielu obszarów sektora spożywczego".
Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.