| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zamówienia publiczne > Udzielanie zamówień > Naruszenia przepisów o ogłoszeniu o zamówieniu i o udzieleniu zamówienia – porada

Naruszenia przepisów o ogłoszeniu o zamówieniu i o udzieleniu zamówienia – porada

Zamawiający dokonując obowiązków publikacyjnych powinien spełnić określone wymogi dotyczące formy i treści ogłoszeń. Kiedy przepisy o ogłoszeniu o zamówieniu i o udzieleniu zamówienia zostaną naruszone?

Ustawa Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.) przewiduje kilka rodzajów ogłoszeń, do których zaliczyć można:
1) ogłoszenia informacyjne – w postaci wstępnego ogłoszenia informacyjnego o planowanych zamówieniach publicznych (art. 13) oraz okresowego ogłoszenia informacyjnego o planowanych zamówieniach sektorowych (art. 135),
2) ogłoszenie o zamówieniu dla poszczególnych trybów udzielania zamówień publicznych wszczynanych za pomocą stosowanego ogłoszenia, tj. dla przetargu nieograniczonego (art. 40), przetargu ograniczonego (art. 48), negocjacji z ogłoszeniem (art. 56), dialogu konkurencyjnego (art. 60 c); licytacji elektronicznej (art. 75),
3) ogłoszenie o konkursie (art. 115),
4) ogłoszenie o udzieleniu zamówienia (art. 95).

Przekazanie do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich lub zamieszczenie w profilu nabywcy ogłoszeń informacyjnych nie jest obowiązkowe. Niewątpliwie jednak zamawiający pragnący skrócić procedurę np. przetargu nieograniczonego lub ograniczonego powinni korzystać z możliwości zamieszczania omawianych ogłoszeń we wskazanych przepisami Pzp publikatorach (art. 43 ust. 3 i art. 52 ust. 3 Pzp).

Ogłoszenia o zamówieniu, które rozpoczynają postępowania prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem, licytacji elektronicznej oraz dialogu konkurencyjnego, a także postępowania zmierzające do zawarcia umowy ramowej bądź ustanowienia dynamicznego systemu zakupów mają na celu poinformowanie wszystkich zainteresowanych o zamówieniu.

Potencjalni wykonawcy uzyskują w ten sposób możliwość zapoznania się przede wszystkim z przedmiotem zamówienia, warunkami udziału w postępowaniu oraz zyskują czas niezbędny do przygotowania oferty. Z kolei zamawiający poprzez ogłoszenie uzyskuje dostęp do szerszego kręgu wykonawców, dla których publikacja ogłoszenia o zamówieniu jest zazwyczaj podstawowym źródłem wiedzy o zamówieniach.

Stosownie do art. 40 ust. 1 ustawy Pzp (który to przepis ma zastosowanie także do innych trybów udzielania zamówień publicznych, gdzie mamy do czynienia z publicznym ogłoszeniem), zamawiający rozpoczynając procedurę udzielania zamówienia zamieszcza ogłoszenie o zamówieniu w miejscu publicznie dostępnym w swojej siedzibie oraz na stronie internetowej.

Publikacja ogłoszenia w miejscu publicznie dostępnym ma przede wszystkim na celu odzwierciedlenie głównych zasad udzielania zamówień publicznych, tj. zasadę jawności postępowania, równego traktowania wykonawców oraz zasadę uczciwej konkurencji. Miejscem publicznie dostępnym jest zazwyczaj ogólnodostępna tablica ogłoszeń znajdująca się w siedzibie zamawiającego, tj. w lokalizacji, w której znajduje się działalność organizującego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marek Pasiński

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »