REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak postępować w przypadku awarii systemów i błędów wykonawców w licytacji elektronicznej?

Wystąpienie problemów technicznych po stronie wykonawców co do zasady nie będzie zagrażało licytacji.
Wystąpienie problemów technicznych po stronie wykonawców co do zasady nie będzie zagrażało licytacji.

REKLAMA

REKLAMA

Ryzyko wystąpienia awarii systemu licytacji dotyczy zarówno urządzeń pozostających pod kontrolą wykonawców oraz infrastruktury umożliwiającej funkcjonowanie systemu. Jakie zakłócenia mogą się pojawić? Jak sobie z nimi radzić?

REKLAMA

W przypadku licytacji elektronicznej istnieje pewne ryzyko wystąpienia awarii urządzeń informatycznych wykorzystywanych do jej przeprowadzenia. Nawet najnowocześniejsze zabezpieczenia, chociaż mogą poważnie ograniczyć występowanie tego rodzaju zdarzeń, to jednak nigdy ich nie wyeliminują zupełnie. Awarie mogą występować zarówno w urządzeniach wykonawców biorących udział w licytacji, jak i w infrastrukturze technicznej systemu licytacyjnego.

REKLAMA

Wystąpienie problemów technicznych po stronie wykonawców co do zasady nie będzie zagrażało licytacji. Inaczej jednak należy ocenić sytuację, w której niemożliwość wzięcia przez wykonawcę udziału w licytacji jest spowodowana przyczynami technicznymi leżącymi po stronie zamawiającego lub systemu licytacyjnego. Taka sytuacja oznacza bowiem, że zamawiający, pomimo ciążącego na nim obowiązku, nie zapewnił prawidłowego przebiegu licytacji. W konsekwencji cały proces licytacyjny (lub ta jego część, w trakcie której wystąpiły nieprawidłowości) powinien zostać przez zamawiającego unieważniony i przeprowadzony ponownie.

REKLAMA

Innym problemem, jaki może się wydarzyć w toku licytacji, jest błąd wykonawcy polegający na wpisaniu zbyt niskiej ceny, np. 1 000 zł zamiast 100 000 zł. Popełnienie takiego błędu powoduje daleko idące konsekwencje. Oferta przewidująca skrajnie niską cenę oczywiście stanie się – jako najtańsza – ofertą najkorzystniejszą. Z uwagi na treść art. 82 ustawy – Prawo zamówień publicznych, zamawiający w trybie licytacji elektronicznej nie ma możliwości odrzucenia takiej oferty zawierającej rażąco niską cenę – a zatem oferta pozostanie wiążąca dla wykonawcy. Co więcej złożenie oferty opiewającej na tak niską sumę automatycznie powoduje również brak możliwości składania ofert przez innych wykonawców – gdyż ich oferty, aby mogły być przyjęte przez system licytacyjny, musiałyby być jeszcze od niej tańsze.

W przypadku wystąpienia opisanej sytuacji zamawiającemu nie pozostaje nic innego, jak wezwać wykonawcę do podpisania umowy na zaproponowanych w toku licytacji warunkach. Praktyka pokazuje jednak, że wykonawcy najczęściej w takich sytuacjach podpisywać umowy nie chcą (co zrozumiałe, biorąc pod uwagę gospodarczą nieopłacalność takiego przedsięwzięcia) i najczęściej powołują się na błąd przy składaniu postąpienia.

Jakkolwiek każdy tego rodzaju przypadek powinien być oceniany indywidualnie, to jednak wydaje się, że z uwagi na profesjonalny charakter podmiotów biorących udział w postępowaniu dopuszczalność powoływania się na błąd popełniony w trakcie licytacji elektronicznej powinna być ograniczona.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Wymagania odnośnie przedmiotu zamówienia przy licytacji elektronicznej - krok po kroku

Z uwagi na wartość zamówień udzielanych w trybie licytacji elektronicznej wykonawcom nie przysługuje prawo do wnoszenia środków ochrony prawnej na przebieg licytacji ani też na jej wynik (z uwagi na wartość zamówień udzielanych w tym trybie odwołanie przysługuje wyłącznie od czynności zamawiającego dotyczących opisu sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu oraz wykluczenia wykonawcy z postępowania). Jedyną możliwością przedstawienia zarzutów w tym zakresie jest poinformowanie zamawiającego o czynności niezgodnej z przepisami ustawy na zasadach określonych w art. 181 ustawy – Prawo zamówień publicznych.

W związku z powyższym ustawodawca zdecydował się zezwolić zamawiającemu na zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego niezwłocznie po zakończeniu licytacji – bez typowego dla postępowań prowadzonych w innych trybach 5-dniowego okresu zakazu zawarcia umowy.

Rozwiązanie to dodatkowo skraca czas udzielania zamówienia w trybie licytacji elektronicznej i zwiększa tym samym atrakcyjność tej procedury.

Polecamy: Czym cechuje się licytacja elektroniczna?

Artykuł jest fragmentem publikacji: „Instrumenty elektroniczne w procesie udzielania zamówień publicznych”. Publikacja została opracowana w ramach projektu systemowego Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA