W związku z tym, że zgodnie z obowiązującym prawem polskim większość osób prowadzących działalność gospodarczą z zakresu usług świadczonych na rzecz osób fizycznych podlega obowiązkowi stosowania kas rejestrujących a kasy te mają na celu ułatwienie rozliczania się z urzędem podatkowym z podatku VAT nakładanego na towary i usługi, muszą one prawidłowo funkcjonować.
Aby funkcjonowanie urządzeń rejestrujących odbywało się bez zbędnych komplikacji oraz, aby było możliwe jak najszybsze ustalenie przyczyn awarii tych urządzeń i ewentualne ich usunięcie, niezbędne jest odpowiednie serwisowanie kas.
reklama
reklama
Za zorganizowanie sieci serwisowej i jej prawidłowe działanie odpowiedzialny jest producent urządzenia fiskalnego. Z tego też względu tylko producent może udzielać autoryzacji podmiotom gospodarczym prowadzącym działalność serwisową, oraz upoważniać konkretnych pracowników punktów serwisowych do wykonywania prac przy urządzeniach fiskalnych.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami punkt serwisowy i serwisanci muszą być zarejestrowani u producenta oraz we właściwym dla podatników (tam, gdzie nadano im numer NIP) urzędzie skarbowym, u których wykonują zlecone prace. Ponadto prace serwisowe świadczyć mogą tylko osoby wpisane do "Książki serwisowej".
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w prawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz.U. Nr 212, poz. 1338) określa zasady serwisowania kas.
Polecamy: serwis VAT
Polecamy: serwis Koszty
Serwisant kas jest więc zobowiązany m.in. do:
- niezwłocznego i bezpłatnego interweniowania na żądanie właściwego naczelnika urzędu Skarbowego;
- wykonania, na podstawie dokonanego zgłoszenia przez podatnika, obowiązkowego przeglądu technicznego kasy;
- współpracowania ze wskazanymi przez naczelnika urzędu skarbowego pracownikami tego urzędu w zakresie znajomości zastosowanych przez producenta krajowego procedur pracy kasy, przede wszystkim pod względem ich sprawdzalności;
- podjąć się serwisu kasy nie później niż w ciągu 48 godzin od chwili zgłoszenia awarii kasy przez użytkownika kasy, chyba że dokonano innych ustaleń z podatnikiem;
- legitymowania się identyfikatorem nadanym przez producenta krajowego albo importera. Identyfikator ważny jest przez rok od daty jego wydania i po upływie tego okresu wymaga przedłużenia jego ważności.
Ponadto dane identyfikacyjne serwisanta kas oraz serwisanta kas upoważnionego do zastępczego wykonywania serwisu danej kasy zostają wpisane do książki kasy.