REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znaczny wzrost sprzedaży detalicznej

REKLAMA

W lipcu 2013 r. sprzedać detaliczna wzrosła o 4,3 procent r/r – takie informacje przedstawił GUS. Wskazany wzrost odnotowuje się zarówno u większych firm, jak również  u mikroprzedsiębiorców.

REKLAMA

Do dobrych danych dotyczących produkcji sprzedanej przemysłu (wzrost o 6,3 proc.), wynagrodzeń (wzrost o 3,5 proc.), zahamowania spadku zatrudnienia, spadku stopy bezrobocia, dołącza sprzedaż detaliczna. To najbardziej oczekiwana zmiana. Pozwala ona zakładać, że w 2. połowie 2013 r. wzrost gospodarczy w Polsce będzie znacznie wyższy niż w 1. połowie br.

REKLAMA


Wzrost sprzedaży detalicznej (sprzedaż firm handlowych i niehandlowych, np. producentów samochodów,  zatrudniających co najmniej 10 pracowników) w lipcu o 4,3 proc., a także wzrost obrotów w handlu detalicznym o 4,3 proc. (tylko firmy handlowe, ale wszystkie, także mikro) pokazuje, że gospodarstwa domowe przestały bać się osłabienia gospodarczego i zdecydowały zwiększyć skłonności do konsumpcji. Założenie takie wyraźnie potwierdza wzrost sprzedaż we wszystkich grupach towarów (poza paliwami i ... książkami, co powinno chociaż w sierpniu się zmienić ze względu na zakupy podręczników szkolnych). Rośnie sprzedaż detaliczna samochodów, mebli, sprzętu RTV i AGD, farmaceutyków i kosmetyków, a także odzieży. W przypadku odzieży zadziałał tu na pewno czynnik wzrostu popytu w wyniku sezonowych wyprzedaży, ale skala wpływu przecen była tylko częścią „sukcesu", co potwierdza porównanie sprzedaży odzieży w cenach stałych oraz w cenach bieżących. O zmianie nastawienia Polaków do konsumpcji świadczą także zmiany w sprzedaży żywności - wzrost o 4,9 proc. wskazuje, że powoli sięgamy po produkty żywnościowe ze średniej i wyższej półki.


Znowu zaczyna być normalnie! A to oznacza, że spożycie indywidualne wesprze wzrost PKB w 2. połowie 2013 r. I to z dość dużą siłą. Na korzyść istotnego wzrostu spożycia indywidualnego (i wzrostu PKB) działać będzie także niska baza w 3., a szczególnie w 4. kwartale 2012 r. Należy zatem powoli korygować prognozy wzrostu gospodarczego w 2013r. -  z 1,2-1,3 proc. nawet na 1,5 proc. Ale warto poczekać na informacje z kolejnego miesiąca na wskaźniki wyprzedzające.


Zadaj pytanie na naszym FORUM!!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA