REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmienią się zasady informowania o cenach towarów

REKLAMA

Sprzedawane towary nie będą musiały być oznaczone ceną, ale cena będzie musiała być tak wyeksponowana, aby klient nie miał wątpliwości, co ile kosztuje - przewiduje projekt założeń nowelizacji ustawy o cenach, nad którym pracuje resort finansów.

Rzeczniczka resortu finansów Wiesława Dróżdż poinformowała, że ministerstwo pracuje nad projektem nowelizacji ustawy o cenach oraz nad przepisami wykonawczymi. Wyjaśniła, że opracowywany przez resort projekt przewiduje radykalną zmianę dotyczącą zasad informowania klientów o cenach.

REKLAMA

MF chce odstąpić od utrzymywania dotychczasowego rozróżnienia między "oznaczaniem" towaru ceną (gdy informacja o cenie jest trwale związana z towarem, np. dzięki metce przyklejonej na towarze), a "uwidacznianiem" cen (np. cena na półce sklepowej). Zamiast tego miałoby się pojawić pojęcie "eksponowania" cen.

REKLAMA

"Sprzedawcy nie będą musieli opatrywać cenami każdej sztuki towaru, który mają w swojej ofercie. Wystarczy, że cena będzie wyeksponowana w taki sposób, aby kupujący nie miał żadnej wątpliwości, co do jej wysokości i prawdziwości, nie musiał pytać sprzedawcy o to, ile kosztuje dany produkt" - wytłumaczyła rzeczniczka.

Według niej postulat ten można zrealizować bez nakładania na przedsiębiorców obowiązku oznaczania ceną poszczególnych towarów. Takie rozwiązania są stosowane w krajach Unii Europejskiej, natomiast polskie przepisy są przeregulowane.

W ocenie ministra finansów zmiana nie naruszy interesów konsumentów wynikających z przysługującego im prawa do jasnych, jednoznacznych i czytelnych informacji o cenach produktów. "To, co najistotniejsze, to zredukowanie nadmiernych obowiązków dla przedsiębiorców. Spowoduje to obniżenie ich kosztów i może przyczynić się do obniżenia cen produktów, a to niewątpliwie będzie korzystne dla finalnego konsumenta" - zaznaczyła rzeczniczka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodała, że projektowane zmiany wpisują się w działania deregulacyjne rządu, mające na celu eliminację zbędnych regulacji z obrotu prawnego oraz uproszczenie i uporządkowanie stanu prawnego w zakresie systemu cen.

REKLAMA

Zgodnie z obecnie obowiązującym prawem szereg towarów nie musi być oznaczanych ceną. Dotyczy to na przykład towarów o małych gabarytach, żywych zwierząt, roślin czy też niektórych towarów tańszych niż 5 zł. MF wyjaśniło, że duże podmioty handlowe (hipermarkety i supermarkety) w praktyce nie stosują obowiązku oznaczania towarów ceną, gdyż dysponują systemami umożliwiającymi oznaczanie towarów poprzez kody kreskowe. Według resortu finansów dla małych firm, które nie korzystają z systemu kodów kreskowych, oznaczanie produktów cenami jest czynnością czasochłonną, pracochłonną i szczególnie dolegliwą.

Zgodnie z informacją z MF opracowanie projektu założeń projektu ustawy zostało przewidziane w wykazie prac legislacyjnych i pozalegislacyjnych Rady Ministrów na 2012 r. Projekt ten będzie przedmiotem obrad Stałego Komitetu Rady Ministrów 10 stycznia 2013 r. MF chciałoby, by zmiana weszła w życie do 30 czerwca 2013 r.

Dróżdż dodała, że ostatnio w mediach pojawiły się nieprawdziwe informacją, iż od 1 stycznia 2013 r. zmieniły się obowiązki sprzedawców dotyczące oznaczania ceną towarów. "Stan prawny w zakresie informowania o cenach nie uległ zmianie" - podkreśliła rzeczniczka.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA