REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

194 tysiące nowych przedsiębiorców od początku roku

Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

Od początku roku do końca sierpnia działalność gospodarczą rozpoczęły prawie 194 tysiące osób – wskazują najnowsze statystyki GUS oparte na rejestrach REGON. Niestety w tym samym czasie bardzo wielu przedsiębiorców zdecydowało się na definitywne zamknięcie firmy. W sumie liczba działalności gospodarczych wzrosła w ciągu ośmiu miesięcy o niespełna 26 tysięcy.

Na koniec sierpnia jednoosobową działalność gospodarczą prowadziło w Polsce 2 897,4 tys. przedsiębiorców - wynika z rejestrów REGON. W pierwszych ośmiu miesiącach br. ich liczba zwiększyła się o 25,99 tys. Liczba ta uwzględnia nowo zarejestrowane podmioty, a także przedsiębiorców, którzy zdecydowali się na wyrejestrowanie swojej firmy. Nie wpływają na nią natomiast zawieszenia działalności gospodarczej.

REKLAMA


Gorący styczeń

Statystyki GUS pokazują ponadto, że w pierwszych ośmiu miesiącach br. rejestrację działalności gospodarczej przeprowadziło 194 tys. przedsiębiorców. Zakończyć przygodę z własnym biznesem postanowiło z kolei 167,6 tys. przedsiębiorców. Różnica między nowo zarejestrowanymi i wyrejestrowanymi działalnościami wynosi 26,4 tys. (liczba ta nieznacznie odbiega od wcześniej wskazanej 25,99 tys. ze względu na inną metodę sumowania).


 


Dostępne statystyki, które obejmują okres od grudnia 2011 r. do sierpnia 2012 r., pokazują, że najwięcej zarówno rejestracji, jak i wyrejestrowań przypadło na styczeń. Tylko w tym miesiącu zarejestrowało się 27,2 tys. nowych przedsiębiorców, a wyrejestrowało 42,6 tys. Grudzień i styczeń były przy tym jedynymi miesiącami, w których liczba wyrejestrowań była większa od liczby nowo utworzonych biznesów. Duża liczba nowych wniosków złożonych przez przedsiębiorców na przełomie roku może wynikać zarówno z przyczyn natury psychologicznej, jak i ekonomicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Nowy rok, nowe wyzwania

- Przełom roku to zwyczajowo okres podsumowań i nowych planów, ale też realizacji podjętych decyzji. Właśnie w styczniu zgłosiła się do nas rekordowa liczba osób zdecydowanych otworzyć własną działalność gospodarczą - mówi Kamila Bukowska, menedżer zespołu zajmującego się rejestracją działalności gospodarczej w Grupie Idea Banku (usługę świadczy Tax Care). Wśród przyczyn, które leżały u podstaw decyzji o założeniu własnej działalności przewijają się trzy: chęć osiągania wyższych zarobków (dotyczy to zarówno osób, które chcą „dorobić” do etatu, jak też osób, dla których firma ma być jedynym źródłem utrzymania), obawy przed utratą pracy, a także zamiana etatu na samozatrudnienie w ramach współpracy z dotychczasowym pracodawcą.

 


Wyższe zarobki - przyczyna numer jeden

Przypomnijmy, że z badania przeprowadzonego w ub.r. przez Tax Care na grupie ponad 1000 przedsiębiorców już prowadzących działalność gospodarczą, wynikało, że inne ważne czynniki, które skłoniły ich do otwarcia własnego biznesu, to m.in. niezależność decyzyjna, dobry pomysł na firmę i duch przedsiębiorczości, samorealizacja czy nielimitowany czas pracy (w ww. badaniu założenie działalności z powodu namowy dotychczasowego pracodawcy wskazało tylko nieco ponad 5% badanych).

 

 


Nie udało się w grudniu, to już się nie uda

Niestety przełom roku to także wysyp decyzji o zamknięciu firmy. W tym przypadku obok wspomnianych czynników psychologicznych (zakończenie pewnego etapu w życiu), dochodzą też czynniki ekonomiczne. - Dla wielu branż końcówka roku to najgorętszy okres, a więc też czas większych przychodów. Jeżeli w tym czasie przedsiębiorcy nie udaje się odnieść sukcesu, dochodzi on do wniosku, że prowadzony przez niego biznes po prostu nie ma sensu. Wielu z nich decyduje się w takiej sytuacji albo zawiesić działalność, albo ją zamknąć - ocenia Kamila Bukowska.

 

REKLAMA


Przy działalności sezonowej, związanej np. tylko z okresem wakacyjnym lub tylko z sezonem zimowym, firmę można zawiesić, dzięki czemu w czasie, kiedy firma nie przynosi dochodu, nie trzeba płacić składek ZUS i składać deklaracji VAT. Do zawieszenia działalności gospodarczej mają prawo przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników - za wyjątkiem umów o pracę na czas określony, zawieranych tylko na czas planowanej aktywności na rynku, czy umów - zleceń.

Działalność można zawiesić na okres od 30 dni do dwóch lat. Wniosek o zawieszenie można złożyć on-line (przy użyciu podpisu elektronicznego lub podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP), osobiście w dowolnym urzędzie gminy lub przesłać listem poleconym (w tym wypadku własnoręczny podpis wnioskodawcy musi zostać poświadczony przez notariusza).


Wyrejestrowanie firmy wiąże się z biurokracją

REKLAMA

Duża liczba wyrejestrowań działalność przypadająca na styczeń może też wynikać ze względów technicznych. - W przypadku, gdy przedsiębiorca wyrejestrowuje działalność gospodarczą zobowiązany jest do sporządzenia remanentu końcowego, obejmującego spis towarów handlowych, materiałów, surowców, półproduktów, wyrobów gotowych, braków i odpadów, a także produkcji w toku. Remanent ten sporządzany jest dla potrzeb rozliczenia podatku dochodowego. Taki sam remanent przedsiębiorca powinien de facto sporządzić na koniec roku podatkowego, czyli na dzień 31 grudnia. Wyrejestrowując działalność w styczniu, o ile w praktyce nie prowadził już jej po 31 grudnia, pozwoli mu zaoszczędzić czas potrzebny do przygotowania takiego remanentu - wyjaśnia Magdalena Flis, doradca podatkowy współpracujący z Tax Care.

Zamykając działalność gospodarczą przedsiębiorca ma także obowiązek sporządzenia spisu towarów w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, od których podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, a które w dalszym ciągu pozostają u niego na stanie. Spis ten obejmuje nie tylko towary, materiały, surowce i półprodukty, ale również środki trwałe, czy wyposażenie firmy.


Netto najlepszy czerwiec

Statystyki dotyczące rejestrów REGON pokazują również, że największy przyrost netto działalności gospodarczych miał miejsce w czerwcu - liczba przedsiębiorców zwiększyła się wtedy o ponad 9 tysięcy. W tym miesiącu likwidacje działalności stanowiły tylko 63% rejestracji. Wynikało to głównie z wyraźnie niższej niż w poprzednim miesiącu liczby wyrejestrowań działalności gospodarczej. W miesiącach, w których nowo powstałe firmy miały przewagę liczebną nad zamykanymi, czyli od lutego do sierpnia, relacja tych drugich do pierwszych wynosiła średnio 75%.

  

Katarzyna Siwek

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA