REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małe firmy potrzebują wsparcia dla innowacyjności

REKLAMA

Firmy z sektora MŚP nie mają odpowiedniego dostępu do źródeł finansowania innowacyjności uważa Związek Rzemiosła Polskiego. W piśmie do resortu gospodarki ZRP przedstawia propozycje zmiany tej sytuacji.

Na początku marca Ministerstwo Gospodarki przekazało do zaopiniowania propozycje założeń utworzenia systemu finansowania innowacyjnych rozwiązań w polskich przedsiębiorstwach. Związek Rzemiosła Polskiego popiera inicjatywę stworzenia takiego systemu, jednak rozwiązania przedstawione przez resort nie pozwalają na jego sprawne wykorzystywanie.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawową przyczyną niskiego poziomu innowacyjności przedsiębiorstw z sektora małych i średnich firm  jest brak źródeł finansowania działalności innowacyjnej. Dlatego zdaniem ZRP jednym z wielu niezbędnych działań sprzyjających stawianiu innowacyjności jako cel strategiczny firm jest utworzenie systemu instrumentów finansowych bezpośrednio wspierających rozwój innowacji małych i średnich przedsiębiorstw przez wydzielenie puli środków na poręczenia, gwarancje kredytu, pożyczki.

Mikro i małe firmy szczególnie niepokoi fakt wprowadzenia bardzo ograniczającej definicji przedsiębiorstwa innowacyjnego, które mogłoby skorzystać z przewidzianych instrumentów. Będą one bowiem kierowane wyłącznie do firm, które dzięki uzyskanej pożyczce czy poręczeniu, planują wytwarzać nowe lub znacząco zmodernizowane produkty.

REKLAMA

Zdaniem ZRP przedstawiony projekt systemu w niewielkim stopniu wpłynie na zwiększenie siły  ekonomicznej mikro i małych przedsiębiorstw. Tym bardziej, że w założeniach ma on być finansowany ze środków unijnych, gdzie podstawowym wymogiem stawianym aplikantom jest skierowanie funduszy wyłącznie na wsparcie innowacyjnych technologii. Taka sytuacja uniemożliwi aplikowanie o środki z wspomnianych funduszy przedsiębiorstwom działającym w branżach tradycyjnych w tym licznie reprezentowanym w sektorze - mikro i małym firmom rzemieślniczym.

Zdaniem ZRP rozwiązaniem tego problemu mogłoby być zastosowanie strategii „inteligentnej specjalizacji” regionalnej, w której znalazłyby miejsce przedsięwzięcia gospodarcze oparte na technologiach tradycyjnych, charakteryzujących się, m.in. ekologicznym procesem wytwórczym (np. branża spożywcza), małoseryjnością, wysoką jakością, wykorzystaniem naturalnych materiałów (branża odzieżowa, tekstylna, meblowa), czy niepowtarzalnością wyrobów w branży rzemiosł artystycznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Więcej informacji na www.zrp.pl

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA