REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PARP: małe i średnie firmy mają się dobrze

REKLAMA

Kondycja małych i średnich przedsiębiorstw jest w Polsce dobra, mimo gorszej koniunktury na rynkach światowych - wynika z opublikowanego raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oceniającego tę część gospodarki w latach 2008-2009.

Jak wyjaśniła na konferencji prasowej prezes PARP Bożena Lublińska-Kasprzak, opracowanie podzielono na dwie części: pierwsza z nich opiera się na danych Głównego Urzędu Statystycznego i prezentuje stan sektora małych i średnich przedsiębiorstw w latach 2008-2009, a druga część - ekspercka - została poświęcona rozwojowi i zarządzaniu kapitałem ludzkim w firmach.

REKLAMA

REKLAMA

"Mimo niekorzystnej koniunktury w gospodarce światowej, te dane, które przeanalizowaliśmy wykazują, że polska gospodarka ma się nieźle, przynajmniej jeśli chodzi o sektor małych i średnich przedsiębiorstw" - powiedziała Lublińska-Kasprzak.

Wyjaśniła, że w 2009 r. liczba przedsiębiorców zarejestrowanych w rejestrze REGON wyniosła 3 mln 880 tys. 237. Z tych firm ponad 94 proc. to mikro przedsiębiorstwa, które zatrudniają mniej niż 9 pracowników. 4,4 proc. to małe firmy, 0,8 proc. średnie, a duże - zaledwie 0,1 proc. Małe i średnie firmy tworzą też większość miejsc pracy - jak wynika z raportu, pod koniec 2008 r. w dużych firmach było zatrudnionych trzech na dziesięciu pracowników.

Prezes zastrzegła jednak, że kryzys nie pozostał bez wpływu na mniejsze firmy. W raporcie napisano, że w 2008 r. liczba przedsiębiorstw wzrosła w porównaniu z 2007 r. o 1,9 proc. Natomiast w 2009 r. wzrost nowych firm wyhamował do 0,3 proc. w porównaniu 2008 r. Zdaniem autorów raportu było to spowodowane pogorszeniem sytuacji gospodarczej w Stanach Zjednoczonych i UE.

Eksperci PARP zwracają też uwagę na prawne i administracyjne bariery ograniczające rozwój firm. Małe i średnie przedsiębiorstwa mają również problemy z dostępem do kapitału na finansowanie inwestycji. W porównaniu z dużymi firmami są też mało innowacyjne. Pierwszy rok działalności, który jest szczególnie trudny dla nowo powstających firm w 2008 r. przetrwały trzy na cztery przedsiębiorstwa; w 2006 r. były to dwie na trzy nowe firmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości podlega ministrowi gospodarki; zarządza funduszami z budżetu państwa i Unii Europejskiej, przeznaczonymi na wspieranie przedsiębiorczości.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA