REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paragon fiskalny ze szczegółowymi nazwami towarów

Wiesława Moczydłowska

REKLAMA

Na paragonach muszą być umieszczone nazwy jednostkowe. Sprzedawca powinien tak zaprogramować kasę fiskalną, żeby konsument otrzymał paragony z nazwami jednostkowymi towaru lub usługi. Stosowanie nazw grup towarów i usług nie zapewnia rzetelnego i szczegółowego udokumentowania każdej sprzedaży.

Takie stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 9 marca 2010 r. (sygn. akt I FSK 63/09).

REKLAMA

REKLAMA

Spółka ewidencjonuje sprzedaż za pomocą kas fiskalnych. We wniosku o udzielenie interpretacji spółka wskazała, że na paragonach dokumentujących tę sprzedaż podaje nazwy grup towarów z odpowiednimi stawkami VAT, np. na paragonach rejestrujących sprzedaż gazet, czasopism i innych periodyków nazwy tych towarów oznaczone są jako „prasa 0%”, „prasa 7%” oraz „prasa 22%”. Wyjaśniła, iż określiła nazwy towarów zgodnie z PKWiU, w której zawarte są nie szczegółowe nazwy towarów, lecz nazwy grup towarów.

Organy podatkowe uznały stanowisko spółki za nieprawidłowe i stwierdziły, że stosowane przez spółkę oznaczenia towarów nie identyfikują ich w sposób jednoznaczny i precyzyjny. Wyjaśniły, że zgodnie z przepisami paragon fiskalny drukowany przez kasę rejestrującą powinien zawierać nazwę towaru lub usługi. Skoro przepisy ustawy o VAT nie określają, co należy rozumieć przez „nazwę” towaru lub usługi, odwołać należy się do wykładni językowej i celowościowej. Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN „nazwa” to wyraz albo połączenie wyrazowe oznaczające kogoś lub coś. Zatem stosowana na paragonie fiskalnym nazwa powinna być przypisana sprzedawanemu towarowi w taki sposób, aby jednoznacznie go identyfikować. Niezbędne jest precyzyjne określenie nazw sprzedawanych towarów i usług, a im szerszy asortyment w danej grupie towarów (usług), tym wymaga on bardziej szczegółowego określenia nazwy towaru lub usługi w celu jej prawidłowej identyfikacji.

REKLAMA

Spółka złożyła skargę do WSA. Sąd uznał jednak, że nie zasługuje ona na uwzględnienie. Stwierdził, że kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju ewidencją i powinna być na tyle szczegółowa, żeby nie było problemów z określeniem przedmiotu i podstawy opodatkowania. Celem wprowadzenia kas fiskalnych była przede wszystkim potrzeba zapewnienia kontroli nad rzetelnością deklarowanych przez pewne grupy podatników podstaw opodatkowania.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 6 lit. e) rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych paragon fiskalny powinien zawierać nazwę towaru. Pomimo że ustawodawca nie wskazał, iż paragony fiskalne drukowane przez kasy rejestrujące mają zawierać nazwę jednostkową towaru, przy wykładni tego przepisu nie można jednak pomijać celu i istoty tej regulacji. Ewidencja powinna być prowadzona w sposób na tyle szczegółowy, by umożliwić stosowanie prawidłowej stawki VAT oraz kontrolę przez organ podatkowy zarówno obrotu, jak i kwot podatku należnego. Wskazana na paragonie nazwa towaru lub usługi musi być na tyle zindywidualizowana, aby można było na jej podstawie, w połączeniu z ceną, dokładnie określić, jaki towar czy usługa zostały zakupione. Dopiero tak skonstruowana nazwa zagwarantuje konsumentowi możliwość kontroli prawidłowego ewidencjonowania transakcji i wystawienia dowodu potwierdzającego jej wykonanie. Stosowanie na paragonach nazw grupowań towarów i usług według PKWiU powyższych wymogów nie spełnia. Używanie na paragonach nazw ogólnych, takich jak np. „dzienniki”, „czasopisma”, nie jest więc wystarczające dla określenia prawidłowej stawki VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka wniosła skargę kasacyjną do NSA. Sąd jednak uznał stanowisko WSA za prawidłowe i oddalił skargę podatnika. NSA podkreślił, że na paragonach muszą być umieszczone nazwy jednostkowe. Przepisy jasno wskazują, że jedną z funkcji nadrzędnych paragonu jest umożliwienie konsumentowi sprawdzenia tego, co kupił i po jakiej cenie. Zdaniem NSA stosowanie na paragonach nazw grupowań towarów i usług według klasyfikacji PKWiU nie spełnia tych wymogów.

Stanowisko sądów administracyjnych i organów podatkowych

Sądy administracyjne i organy podatkowe powszechnie zajmują stanowisko, że nazwa towaru czy usługi zamieszczona na paragonie fiskalnym powinna być możliwie szczegółowa. Przykładem jest wyrok WSA w Warszawie z 6 maja 2008 r. (sygn. akt III SA/Wa 1155/08), wyrok NSA z 6 czerwca 2008 r. (sygn. akt I FSK 754/07) czy interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 10 września 2009 r. (nr IBPP4/443-771/09/EJ).

Stanowisko redakcji

Przytoczony wyrok NSA jest potwierdzeniem opinii wydawanych przez sądy i organy podatkowe. Zalecane jest więc, aby podatnik szczegółowo określał nazwy sprzedawanych towarów w stopniu umożliwiającym ich identyfikację.

oprac. Wiesława Moczydłowska

ekspert w zakresie podatków dochodowych i rachunkowości

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA