REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eksperci: drastyczne cięcie wydatków na reklamę to szkoda dla firmy

REKLAMA

Cięcia wydatków ma marketing i reklamę to dla większości firm jeden z pierwszym sposobów oszczędzania, na jaki się decydują w kryzysie gospodarczym. Zdaniem ekspertów, takie działania mogą w przyszłości bardzo zaszkodzić firmie.

Na konferencji prasowej zorganizowanej w środę przez PKPP Lewiatan i spółkę doradczą KPMG, poświęconej marketingowi i reklamie w czasie kryzysu, eksperci podkreślali, że w ekstremalnych przypadkach oszczędności na wydatkach reklamowych mogą tak osłabić markę firmy, że zniknie ona z rynku.

REKLAMA

"W Polsce nie mamy na razie takich przykładów, ale przecież nie sposób nie zauważyć, że w ciągu ostatniego roku niemal zupełnie zniknęła reklama funduszy inwestycyjnych czy niektórych banków. Nie wszystkie z nich upadły; większość istnieje, ale niemal zrezygnowały z reklamy, przede wszystkim zewnętrznej" - powiedział PAP ekspert Lewiatana Jacek Adamski.

REKLAMA

Wyjaśnił, że najczęściej na reklamie oszczędzają firmy małe. Jeżeli chodzi o branże, to największe cięcia w budżetach reklamowych można zaobserwować w budownictwie, w usługach finansowych, wśród producentów wyrobów trwałego użytku.

"Najmniej na reklamę wydają firmy z branży spożywczej - ok. 1 proc. wartości swojej sprzedaży. W kryzysie tną te wydatki o kilkanaście procent. Producenci towarów luksusowych, jak perfumy czy drogie ubrania, wydają na reklamę ponad 20 proc. wartości swojej sprzedaży, a w kryzysie zmniejszają te wydatki niemal o połowę" - powiedział Adamski.

Ekspert Lewiatana zaznaczył, że cięcia wydatków reklamowych zwykle nie wiążą się ze zwolnieniami pracowników z działów marketingu. Chodzi raczej o rezygnowanie z pomocy zewnętrznych firm PR oraz z reklamy w mediach. "To te podmioty najwięcej tracą na oszczędnościach reklamowych w czasie kryzysu" - dodał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Pay Perry z międzynarodowej firmy marketingu finansowego Chartered Institute of Management Accountants zauważył, że cięcia w marketingu to drugi, po wykorzystaniu zapasów materiałowych, sposób na obronę firm przed kryzysem. Jego zdaniem przyczyną tego faktu jest "niewielkie zrozumienie, iż to marketing wyznacza przyszłość firmy".

"Konflikty między działami finansowymi firm a działami marketingu i reklamy są nieuniknione. Pierwsze mają za zadanie jak najwięcej zaoszczędzić; drugie natomiast raczej generują koszty. Zarządzający firmami muszą jednak zrozumieć, że współpraca między tymi działami jest konieczna, szczególnie, gdy firma myśli o zwiększaniu przychodów, czyli wtedy, gdy chce wyjść z kryzysu" - powiedział Perry.

Paweł Pietruszewski z KPMG zaznaczył, że "to właśnie w kryzysie, gdy trzeba oszczędzać, konieczne jest uświadomienie kadrze zarządzającej firm, że korzystniejsza dla ich jest optymalizacja kosztów reklamy, a nie ich likwidowanie".

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA