| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Będą dalsze uproszczenia przy rejestracji firmy

Będą dalsze uproszczenia przy rejestracji firmy

Przedsiębiorcom łatwiej będzie korzystać z "jednego okienka". Uporządkowany zostanie obieg dokumentów, wyeliminowane zaświadczenia o wpisie do rejestru REGON, możliwe też będzie wydanie decyzji o nadaniu NIP w formie elektronicznej.

Ministerstwo Gospodarki przygotowało propozycje ułatwień dla przedsiębiorców dotyczących rejestracji firmy. Eksperci MG przeanalizowali funkcjonowanie przepisów wdrażających tzw. „jedno okienko” na podstawie wystąpień organów samorządowych i rządowych, interpelacji poselskich, zapytań e-mailowych oraz bezpośrednich spotkań z przedsiębiorcami.

Zdaniem ekspertów MG konieczne jest wyeliminowanie niepotrzebnych zaświadczeń o wpisie do rejestru REGON dla przedsiębiorców - osób fizycznych. Dzięki temu właściciele firm unikną niepotrzebnych obowiązków i kosztów. Istotne jest również otrzymywanie decyzji o nadaniu numeru NIP w formie elektronicznej. Dla sprawnego przeprowadzenia procedur elektronicznych niezbędny jest rozwój platformy ePUAP.

Ponadto uporządkowaniu ma ulec obieg dokumentów związanych z procedurą wpisu podmiotów do rejestru przedsiębiorców w KRS. Zaproponowano, aby zgłoszenie rejestracyjne do ZUS nie było obowiązkowe, a informacje do urzędu statystycznego oraz skarbowego były wysyłane przez sądy rejestrowe już po ich otrzymaniu. Eksperci postulują także upoważnienie sądu rejestrowego do dokonywania wpisu numeru NIP do KRS.

Przedstawione przez MG rekomendacje zakładają rozszerzenie zasady „jednego okienka” o nowe procedury. Przedsiębiorca wraz w wnioskiem o wpis będzie miał możliwość wybrania formy opodatkowania, rejestracji podatku od towarów i usług oraz zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych. Ponadto będzie mógł wpisać we wniosku późniejszy dzień zawieszenia lub wznowienia działalności gospodarczej niż dzień złożenia wniosku.

Pracownicy urzędów uczestniczących w przekazywaniu danych zostaną objęci obowiązkiem przestrzegania tajemnicy skarbowej. Będzie to dotyczyło informacji zawartych we wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej i załącznikach.

Proponowane zmiany mają na celu uproszczenie obowiązujących od 31 marca 2009 r. przepisów ustanawiających „jedno okienko”.

mojafirma.infor.pl/mg.gov.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marzena Dobrowolska

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »