| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Firmy walczą o domeny w polskim internecie

Firmy walczą o domeny w polskim internecie

Firmy zabierają sobie klientów, rejestrując podobne domeny internetowe. Jedyny sposób walki z tymi praktykami to sąd.


Walcząc o klientów w internecie, firmy siegają po coraz bardziej dyskusyjne etycznie sposoby - na przykład rejestrowanie stron internetowych łudząco podobnych do nazw stron konkurentów.

Przekonała się o tym Joanna Olejniczak-Chahrour, właścicielka biura podróży 7Islands. Konkurencyjny touroperator - Four Seasons Holidays powiązany z Exim Tours - założył w sieci domenę o nazwie: 7Island. Jedyna różnica to brak litery s, ale jej pomijanie przy wpisywaniu adresu zdarza się dość często, przez co internauta trafia na stronę konkurencji 4seasonsholidays.pl.

Joanna Olejniczak-Chahrour przyznaje, że nie podjęła dotychczas żadnych kroków prawnych.

- Ale uważam, że to są niehonorowe praktyki rynkowe i bardzo mnie dziwi, że nawet duzi touroperatorzy uciekają się do takich działań - mówi w rozmowie z GP.

Według Marcina Majerka, dyrektora marketingu firmy hostingowej Domeny.pl, skalę zjawiska rejestracji domen o podobnych nazwach przez konkurencję trudno oszacować, bo firmy starają się to robić w taki sposób, aby trudno było im to przypisać.

- Ale z tego, co mówi się w branży, takie zjawisko istnieje - podkreśla.

Przyznaje, że często klienci przychodzą z podobnymi sprawami, ale jako firma hostingowa Domeny.pl nie jest stroną w tej sprawie. W takiej sytuacji - jak radzi Marcin Majerek - są tylko dwa wyjścia.

- Można samemu zarejestrować wiele domen łudząco do siebie podobnych po to, by uprzedzić konkurencję. Ale w takiej sytuacji można tylko zminimalizować zagrożenie, a nie całkowicie je wykluczyć, bo na świecie jest przecież ponad 200 końcówek domen internetowych. Druga opcja to pójście do sądu - tłumaczy.

A w nich podobnych spraw jest zatrzęsienie. Jak podkreśla Artur Piechocki, prawnik NASK, centralnego rejestru nazw domen z koncówką .pl, w ciągu ostatnich pięciu lat działania sądów polubownych przy Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji oraz przy Krajowej Izbie Gospodarczej rozstrzygniętych zostało około 400 spraw związanych głównie z naruszeniem praw ochronnych na znaki towarowe, prawa do nazwy firmy, poprzez ich użycie w nazwach domeny.

- Strony postępowań przed sądami polubownymi nie kwestionują zwykle podjętych rozstrzygnięć w drodze skargi do sądu powszechnego. W Polsce do sądu polubownego zajmującego się sporami o nazwy domeny trafia rocznie około 70-80 spraw, a w innych krajach europejskich znacznie mniej, najwyżej 20-30 rocznie. Wynika to głównie z popularności w Polsce sądów polubownych oraz samego polubownego sposobu rozstrzygania sporów - tłumaczy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

SaldeoSMART

SaldeoSMART to ewolucja w księgowości.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »