REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sklep przyjmie zużytą baterię

Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Za utworzenie sieci zbierania zużytych baterii i akumulatorów będą odpowiadali nie tylko producenci takich źródeł zasilania, ale również firmy zajmujące się elektroniką.

Starą baterię będzie można oddać w sklepie. Sprzedawca nie będzie mógł odmówić przyjęcia takiego odpadu - takie rozwiązanie przewiduje projekt ustawy o zużytych bateriach i akumulatorach, który przygotowuje Ministerstwo Środowiska. Propozycje nowych przepisów zakładają, że przedsiębiorcy, którzy wprowadzają na rynek baterie lub urządzenia zasilane takimi źródłami, będą odpowiedzialni za finansowanie i funkcjonowanie systemu zarządzania zużytymi bateriami i akumulatorami. Oznacza to, że firmy wprowadzające do sprzedaży telefony komórkowe czy choćby odtwarzacze mp3, które są zasilane bateriami, będą odpowiadały za zbiórkę zużytych baterii.

REKLAMA

Zwrot baterii

Propozycje nowych przepisów zabraniają wyrzucania baterii na śmietnik. Za nieprzestrzeganie tego przepisu będą groziły kary grzywny. Projektodawca jednak umożliwia zwrócenie baterii np. w sklepie, który handluje elektroniką. Jeżeli taki sklep ma powierzchnię ponad 25 mkw., to nie będzie mógł odmówić przyjęcia zużytej baterii. Ponadto stare baterie będzie można zwrócić także w hurtowni sprzedającej urządzenia RTV, w serwisach, specjalnych punktach zbiórki (o ile takie powstaną) czy w firmach zajmujących się odbieraniem odpadów komunalnych na terenie danej gminy.

Okazuje się, że sklepy już teraz przyjmują stare baterie od swoich klientów.

- Są specjalne pojemniki na zużyte baterie. Można też oddać je w punktach informacyjnych w sklepie - mówi Wioletta Batóg, rzecznik prasowy Media Saturn Holding.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Funkcjonowanie systemu zbierania zużytych baterii ma służyć ochronie środowiska, ale i wywiązaniu się z celów, jakie przed Polską postawiła Unia Europejska. Do 26 września 2012 r. przedsiębiorcy wprowadzający baterie i urządzenia nimi zasilane muszą uzyskać zbiórkę na poziomie 25 proc. tego, co jest wprowadzane do obrotu. Natomiast do 26 września 2016 r. przedsiębiorcy mają już zbierać 45 proc. starych baterii w stosunku do ilości wprowadzanych na rynek.

Obowiązek rejestracji

REKLAMA

Przedsiębiorcy będą musieli prowadzić ewidencję wprowadzonych, jak i zebranych baterii. Ponadto będą musieli złożyć wniosek o wpis do specjalnego rejestru, który będzie prowadzony w Głównym Inspektoracie Ochrony Środowiska. Opłata rejestrowa maksymalnie ma wynieść 1 tys. zł, a w przypadku mikroprzedsiębiorców 200 zł. Przedsiębiorcy dostaną specjalny numer, którym będą musieli posługiwać się na umowach czy fakturach. Rejestr w GIOŚ ma być podobny do tego, który już funkcjonuje w branży zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji (PIIT) uważa, że zawarte w projekcie obowiązki ewidencjonowania pojemności baterii, skomplikowanego raportowania i zawierania wielu umów np. z firmami zajmującymi się odzyskiem i recyklingiem baterii spowodują kosztowne i niepotrzebne obciążenie administracyjne dla przedsiębiorców. Janusz Hajdul, wiceprezes PIIT, podkreśla, że wielu producentów urządzeń elektronicznych ma już przydzielony numer w związku z prowadzonym przez nich obrotem sprzętem RTV. Dlatego warto zastanowić się nad umożliwieniem stosowania tego samego numeru.

Zgodnie z projektem nawet jeżeli dana firma już funkcjonuje w rejestrze dotyczącym zużytego sprzętu RTV i AGD, to teraz dojdzie jej obowiązek uzyskania wpisu do kolejnego rejestru. Główny Inspektorat Ochrony Środowiska chce przynajmniej częściowo pójść na rękę przedsiębiorcom.

Firmy chcą ułatwień

- Jest rozpatrywana propozycja, aby przedsiębiorcy nie musieli posługiwać się kilkoma numerami rejestrowymi - mówi Małgorzata Tomczak z GIOŚ. Jednak szczegółowe kwestie dotyczące przyznawania numerów rejestrowych określi odpowiednie rozporządzenie ministra środowiska.

- To jest dobry krok - ocenia Tomasz Partyka, dyrektor biura Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego. Tłumaczy on, że jeżeli pozostaną te same numery lub zostanie dodana do nich litera pozwalająca identyfikować, że firma zajmuje się i bateriami, i sprzętem RTV, to takie rozwiązanie znacznie ułatwi funkcjonowanie firm.

Nowe obowiązki przedsiębiorców

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Łukasz Kuligowski

lukasz.kuligowski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA