REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak podpisu nie jest powodem odrzucenia oferty

Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Zamawiający może odrzucić ofertę tylko w razie jej merytorycznej niezgodności ze specyfikacją.
ORZECZENIE

Urząd m.st. Warszawy wykluczył z przetargu na doradztwo konsorcjum firm. Wskazał, że wykonawcy nie podpisali ważnego dokumentu: metodologii realizacji zamówienia. Tymczasem w specyfikacji zastrzegł, że firmy muszą złożyć dokument w oryginale z podpisem pod rygorem odrzucenia oferty. Ponieważ konsorcjum nie podpisało oświadczenia, zamawiający uznał, że w ogóle nie złożono dokumentu.

REKLAMA

Konsorcjum wniosło protest, a potem odwołanie do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

REKLAMA

Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła odwołanie i nakazała zamawiającemu unieważnienie odrzucenia oferty konsorcjum. Uznała, że chociaż sporny dokument stanowi istotny element oferty, jednak brak podpisu nie może oznaczać niezgodności oferty z treścią specyfikacji. Według arbitrów to raczej uchybienie, które może być zakwalifikowane jako błąd formalny, niemający wpływu na treść złożonej oferty.

Izba podkreśliła, że wymogi zamawiającego w zakresie możliwości odrzucenia oferty w przypadku niepodpisania dokumentu zostały postawione ponad wymogi określone w prawie zamówień publicznych (Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz. 1655 - p.z.p.). Artykuł 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p. stwarza możliwość odrzucenia oferty, gdy jej treść nie odpowiada specyfikacji. Odrzucenie oferty może jednak wchodzić w grę tylko w przypadku, gdy jej treść merytoryczna nie odpowiada treści wymogom specyfikacji. Natomiast brak podpisu pod dokumentem Metodologia realizacji zamówienia to uchybienie formalne, które w żadnym stopniu nie odnosi się do treści specyfikacji. Zastosowanie przez zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p. było więc chybione. Ponadto Izba zwróciła uwagę, że z oferty wynika, że sporny dokument stanowi załącznik do niej. Zatem identyfikacja pochodzenia dokumentu nie budzi żadnych problemów i pozwala w sposób jednoznaczny określić, przez kogo została sporządzona, w jakim celu i co zawiera.

Sygn. akt KIO/UZP 565/08

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z ORZECZNICTWA SN

Elementem oferty są także dokumenty potwierdzające spełnianie wymagań wynikających ze specyfikacji istotnych warunków zamówienia (uchwała Sądu Najwyższego z 21 października 2005 r., III CZP 74/05).

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA