REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niemieccy i polscy przedsiębiorcy o polskiej gospodarce

REKLAMA

Zaledwie 23 proc. firm, zrzeszonych w Polsko- Niemieckiej Izbie Przemysłowo-Handlowej, spodziewa się w tym roku poprawy sytuacji gospodarczej Polski. Jednak dobrze ocenia ją dziś 73 proc. badanych - wynika z badań Izby.

 

REKLAMA

Jak zauważają autorzy badania, firmy bardzo zachowawczo odnoszą się do szans poprawy sytuacji gospodarczej w kraju.

 

Wyniki badania pokazują, że w 2008 r. 13 proc. ankietowanych spodziewa się jej pogorszenia. Tymczasem oceniając obecny stan polskiej gospodarki, żadna firma uczestnicząca w badaniu nie wydała negatywnej opinii.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z badania wynika, że popyt wewnętrzny jest jednym z najważniejszych czynników decydujących o atrakcyjności Polski. Kolejne miejsca zajmuje produktywność, zaangażowanie pracowników, stabilność ustawodawstwa, czy kwalifikacje pracowników.

 

"Zaskakująco mała jest waga przywiązania przedsiębiorców do warunków dla działalności rozwojowej i badań" - czytamy w raporcie.

 

Poza popytem wewnętrznym, wszystkie uwzględnione w badaniu czynniki atrakcyjności kraju oceniane są gorzej niż przed rokiem - zauważają specjaliści.

 

Wyniki badania pokazują też, że 60 proc. ankietowanych firm uważa inwestycje w Polsce za dobry wybór. Przedsiębiorcy, którzy rozważaliby inną niż Polska lokalizację, najchętniej przenieśliby się do Czech, Rosji oraz Rumunii, których zaletą są niższe koszty pracy.

 

Przedsiębiorstwa biorące udział w badaniu, pozytywnie oceniły rozwój własnych firm. Prawie 90 proc. spółek w ubiegłym roku zwiększyło swoje obroty. Około trzech czwartych firm planuje w tym roku zwiększyć zatrudnienie, a ponad połowa chce w 2008 r. inwestować.

 

Mniej optymistycznie ankietowani wypowiadali się na temat eksportu. W 2007 r. jedynie 30 proc. firm zwiększyło eksport, a w bieżącym roku planuje to zaledwie 27 proc. spółek.

 

Zdaniem autorów badania, głównym problemem z jakim borykają się przedsiębiorstwa, są rosnące koszty pracy. 90 proc. respondentów sądzi, że będą one nadal rosły.

 

Firmy zapytano także o opinię na temat przyjęcia euro przez Polskę. 89 proc. badanych popiera jego wprowadzenie. Zdaniem 42 proc. ankietowanych 2012 rok to możliwy termin jej wprowadzenia. W opinii 18 proc. firm - 2011, a 11 proc. uznało, że 2013 r.

 

Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa jest największą bilateralną Izbą w Polsce. Skupia 788 polskich firm oraz 186 przedsiębiorstw z Niemiec. Zajmuje się obsługą doradczą firm członkowskich. Odpowiada też za rozwój stosunków z instytucjami po obydwu stronach granicy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA