REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy sieciowe zapłacą mniej za recykling

Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Firmy, które rozbudują swoją sieć demontażu aut, będą miały zmniejszane opłaty recyklingowe.

zmiana prawa

REKLAMA

Przedsiębiorca w przypadku zapewnienia w ciągu jednego roku coraz to większej sieci demontażu aut będzie płacił coraz to mniejszą opłatę recyklingową. Wynika to z przygotowanego przez Ministerstwo Środowiska projektu nowelizacji rozporządzenia w sprawie wzoru rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty za brak sieci zbierania pojazdów. Firmy, które np. na początku roku będą miały sieć stacji demontażu aut pokrywającą 85 proc. terytorium kraju a na koniec roku zwiększą ją do np. 95 proc., zapłacą mniej niż te, które nie rozbudują swojej sieci.

W promieniu 50 km

Zgodnie ze znowelizowaną w 2007 roku ustawą o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz.U. z 2007 r. nr 176, poz. 1236) przedsiębiorcy wprowadzający do Polski więcej niż 1 tys. aut rocznie muszą zapewnić sieć zbiórki i demontażu starych samochodów. Sieć powinna być tworzona w taki sposób, aby z dowolnego miejsca w kraju można było w promieniu 50 km oddać stary pojazd do stacji demontażu. Jednak nowelizacja z 2007 roku określiła, że jeżeli sieć pokryje ponad 95 proc. powierzchni kraju, to wówczas przedsiębiorcy nie są zobowiązani do uiszczania opłat recyklingowych. W przypadku mniejszej sieci należy się już liczyć z opłatami. Jeżeli sieć obejmuje mniej niż 95 proc. kraju, ale więcej niż 90 proc., przedsiębiorca musi zapłacić 25 proc. należnej opłaty, czyli tylko 125 zł od każdego wprowadzonego do obrotu pojazdu. Jeżeli zapewni sieć na obszarze pokrywającym od 85 proc. terytorium kraju do 90 proc., to wówczas musi zapłacić tylko połowę opłaty recyklingowej - 250 zł od każdego samochodu. Całą opłatę - 500 zł od pojazdu - wnoszą firmy, które mają mniejszą sieć.

Trzeba liczyć

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W projekcie aktu wykonawczego do ustawy proponuje się, by przy naliczaniu wysokości opłat recyklingowych dokładnie liczyć, ile dni w roku sieć była mniejsza, a ile większa. Przedsiębiorca będzie zatem zobowiązany wykazać, ile dni w roku miał sieć pokrywającą do 85 proc. powierzchni kraju, a ile dni na poziomie 90 proc.

Jeżeli np. przedsiębiorca sprowadzający 1 tys. aut rocznie nie zapewni sieci w ogóle, to zapłaci 500 tys. zł. W przypadku gdy przez 123 dni w roku nie będzie miał sieci pokrywającej 85 proc. kraju, a przez 121 zapewni sieć w przedziale 85-90 proc. i przez 121 będzie ona stanowiła ok. 95 proc., to zapłaci już około 290 tys. zł.

Sposób obliczania opłaty za brak sieci

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA