REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dane klientów przedsiębiorcy podlegają rejestracji

Joanna Barańska

REKLAMA

Umowy kupna-sprzedaży z klientami stanowi zbiór danych osobowych, który podlega zgłoszeniu do rejestracji głównego inspektora ochrony danych osobowych.

Po przeprowadzeniu kontroli w przedsiębiorstwie Klaudii Rosadzińskiej, prowadzącej działalność gospodarczą - handel kocami wełnianymi - pod firmą Pollana, generalny inspektor ochrony danych osobowych (GIODO) 30 sierpnia 2007 r. wydał decyzję, w której na podstawie art. 40 ustawy o ochronie danych osobowych nakazał zarejestrowanie zbioru danych klientów, z którymi firma zawarła umowy kupna-sprzedaży. Dane istniały w formie fizycznej, jako dokumenty wpinane do segregatorów, oraz elektronicznej w programie księgowym Symfonia. GIODO nakazał także na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 4 ustawy o ochronie danych osobowych (u.o.o.d.o.) usunięcie ze zbioru danych zbieranych do celów marketingowych. Organ uznał, że cel przetwarzania tych ostatnich został już osiągnięty.

REKLAMA

Papierowe dokumenty

REKLAMA

We wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy Pollana zarzuciła organowi błędne uznanie, że dokumenty stanowią zbiór danych osobowych w rozumieniu art. 7 ust. 1 u.o.o.d.o. Zdaniem firmy, program Symfonia służy do rozliczeń podatków i nie można w nim znaleźć konkretnych klientów, a papierowe dokumenty również nie mają charakteru osobowego i wpinanie ich w segregatory w kolejności chronologicznej nie znaczy jeszcze, że stanowią one zestaw posiadający strukturę. Co się zaś tyczy danych dla celów marketingowych, są one jeszcze potrzebne, bo przedsiębiorstwo przygotowuje prezentację dla potencjalnych klientów.

Decyzją z 16 listopada 2007 r. GIODO utrzymał w mocy decyzję sierpniową. Pollana złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, przytaczając argumenty jak we wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Prawidłowa wykładnia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WSA skargę oddalił. Sąd stwierdził, że od strony formalnej w trakcie postępowania spełnione zostały wszystkie wymogi art. 103 par. 3 kodeksu postępowania administracyjnego. Co się tyczy meritum, organ zastosował prawidłową wykładnię art. 7 ust. 1 u.o.o.d.o. Zdaniem WSA można by uznać, że samo układanie umów w segregatorach nie tworzy systemu, ale w powiązaniu z programem Symfonia daje jednak posiadający strukturę zestaw danych o charakterze osobowym, dostępnych według określonych kryteriów. Słuszny był również nakaz usunięcia niepotrzebnych danych, bo organ miał podstawy do przyjęcia, że są one w dacie przeprowadzania kontroli wykorzystywane już po osiągnięciu celu ich przetwarzania. Klaudia Rosadzińska nie kwestionowała ustaleń kontroli i podpisała jej protokół, a argument o przygotowywanej prezentacji pojawił się dopiero w skardze do WSA.

Sygn. akt II SA/Wa 143/08

JOANNA BARAŃSKA

gp@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA