REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przetargi ustawiane przez nieuczciwych przedsiębiorców podbijają ceny zamówień

Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

W walce o intratne kontrakty w zamówieniach publicznych nieuczciwi przedsiębiorcy sięgają po metody niezgodne z prawem. Poszkodowani są nie tylko wykonawcy, ale także zamawiający.


REKLAMA

Przetarg nie zawsze gwarantuje uczciwą konkurencję w ubieganiu się o zamówienia publiczne. Zdarza się, że wykonawcy ustalają między sobą warunki składanych ofert.


- Kartele należą do najbardziej szkodliwych i najtrudniejszych do wykrycia praktyk ograniczających konkurencję, ponieważ ich istotą jest niejawny charakter - tłumaczy Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.


- Te nielegalne praktyki przedsiębiorców mają wpływ na poziom cen oraz jakość oferowanych konsumentom produktów i usług. Nie pozostają również bez wpływu na rynkowych konkurentów - dodaje.


Praktyka Urzędu pokazuje, że niezgodne z prawem porozumienia istnieją także w postępowaniach przetargowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- Zmowy takie wypaczają sens przetargu, którego celem jest dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej w oparciu o ustalone wcześniej kryteria. Dodatkowo mogą spowodować niekorzystne rozporządzenie mieniem publicznym, narażając na straty Skarb Państwa - dodaje Marek Niechciał.


Czym jest zmowa przetargowa


Zmowa przetargowa to praktyka polegająca na uzgadnianiu przez przedsiębiorców przystępujących do przetargu lub przez przedsiębiorców i organizatora przetargu warunków składanych ofert.

REKLAMA


Czujność wykonawców powinny wzbudzić wszelkie nieuzasadnione ekonomicznie zachowania konkurentów ubiegających się o zamówienia. Należy także zwracać uwagę na zależności cenowe między złożonymi ofertami oraz informacje o powiązaniach handlowych pomiędzy startującymi w przetargach firmami. W razie uzasadnionych podejrzeń należy zawiadomić Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub organy kontrolujące prawidłowość procedur przetargowych (UZP, NIK, RIO, CBA).


- Organizacja przetargu gwarantuje działanie mechanizmu konkurencji w ubieganiu się o zlecenie, natomiast ustalenie przez przedsiębiorców warunków składanych ofert niweczy jego pozytywny efekt - wskazuje Konrad Gruner z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.


Wszędzie tam, gdzie w grę wchodzą kontrakty na duże pieniądze, istnieje ryzyko występowania praktyk niezgodnych z zasadami uczciwej konkurencji.


- Celem zmowy w zamówieniach publicznych jest wykonanie zamówienia przez konkretnego wykonawcę. Niedozwolone praktyki zdarzają się zarówno przy udziale samych wykonawców, wchodzących między sobą w porozumienia, jak i przy udziale zamawiającego - uważa Kamila Podwapińska ze Studium Prawa Zamówień Publicznych na Uniwersytecie Warszawskim.


Przepisy sprzyjają zmowom


Drogę do zmów otwierają same przepisy prawa zamówień publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 164, poz. 1163 z późn. zm. - dalej p.z.p.).

REKLAMA


- Przykładem takim jest art. 26 ust. 3 p.z.p., który umożliwia przedsiębiorcom uzupełnianie dokumentów po otwarciu ofert. Zdarza się, że wykonawcy celowo składają niepełne oferty, po czym po otwarciu ofert analizują oferty pozostałych konkurentów oraz swoją pozycję i w zależności od sytuacji uzupełniają dokumenty lub nie - wskazuje Kamila Podwapińska.


Niedawno UOKiK nałożył 900 tys. zł kary na trzy firmy- Impex Trade Fornit oraz Zakład L & L - za uczestnictwo w zmowie przetargowej podczas postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Firmy wykorzystały przepisy o uzupełnianiu dokumentów po to, aby zwyciężyła ta z nich, która zaproponowała ofertę droższą. Przedsiębiorca, który poinformował UOKiK o podejrzeniu zmowy, zwrócił uwagę na ścisłe zależności między cenami jednostkowymi towarów.


Najczęściej popełniane błędy


Przykładem zmowy jest także praktyka ustalania przez zamawiającego wymagań pod konkretnego wykonawcę.


- Zdarza się, że zamawiający opisuje przedmiot zamówienia z naruszeniem zasad uczciwej konkurencji poprzez takie ustawienie parametrów technicznych lub jakościowych, które spełnia tylko produkt oferowany przez jednego wykonawcę - mówi Anna Rudowald ze Studium Prawa Zamówień Publicznych na Uniwersytecie Warszawskim.


Zamówienia publiczne
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

900 tys. zł kary nałożył UOKiK na trzy firmy za uczestnictwo w zmowie przetargowej


Ewa GrĄczewska-Ivanova

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA