REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Europa inwestuje w cyfrowe domy przyszłości

Tomasz Świderek

REKLAMA

Polska zdecydowanie odstaje od rozwiniętych krajów europejskich, jeśli chodzi o jakość usług szybkiego internetu. To, co dziś jest u nas standardem, było nim w Europie kilka lat temu.


REKLAMA

Tegoroczne berlińskie Broadband World Forum pokazuje, jak wielka jest przepaść między szybkim internetem w Polsce i Europie. Gdy my zachwycamy się dynamicznym wzrostem liczby szybkich łączy internetowych, świat mówi, co będzie jutro, pojutrze, czyli o cyfrowym domu, telewizji internetowej i potrzebnych do tego gigantycznych przepustowościach łączy i całej sieci.


- W 2020 roku 20 domowych użytkowników internetu będzie generowało większy ruch niż cały światowy internet w 1995 roku - przewiduje Tony Bates, z zarządu Cisco, światowego potentata w produkcji sprzętu do budowy sieci.

Vincente San Miguel, członek zarządu hiszpańskiej firmy Telefonica, pokazuje podobny przykład, ale daty są mniej odległe.


- W 2009 roku dziesięć mieszkań, w których dostępna będzie telewizja z internetu, będzie generowało większy ruch niż cały internet w Hiszpanii w 1997 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Telewizja internetowa rozwija się szybciej niż zakładano. W końcu tego roku będzie miała 11 mln klientów, o 6 mln więcej niż w 2006 roku, a w 2010 roku od 70 do 100 mln.


- 70 proc. ruchu związanego z wymianą plików w internecie (P2P) to wideo. P2P ma 38-proc. udział w ruchu globalnej sieci - dodaje Roland Mestric z Acaltel Lucent.


Zdaniem Tony''ego Batesa cztery najważniejsze usługi internetowe to poczta elektroniczna, handel elektroniczny, serwisy społecznościowe (typu MySpace) oraz wideo.


Według Stephana Scholza, członka zarządu Nokia Siemens Network, dostawcy sprzętu do budowy sieci, dziś na świecie 1 mld osób ma dostęp do telefonu stacjonarnego i komórkowego oraz do szybkiego internetu. W Polsce takich ludzi jest ok. 10 mln. Różnica polega na tym, że w Polsce są to łącza z reguły nie szybsze niż 2 Mb/s, a najczęściej 1 Mb/s, a w krajach rozwiniętych takie prędkości standardem były pięć, sześć lat temu. Dziś do dyspozycji klientów są prędkości co najmniej kilkakrotnie większe.


- W 2009 roku wprowadzimy łącza 50 Mb/s - mówi Vincente San Miguel.

REKLAMA


Zachodnioeuropejscy operatorzy i dostawcy sprzętu są zgodni, że aby zapewnić domowemu użytkownikowi poprawne działanie szybkiego internetu, internetowej telewizji oraz internetowych usług multimedialnych, potrzebne są łącza o przepustowości minimum 25 Mb/s. By w cyfrowym domu móc odbierać internetową telewizję o wysokiej rozdzielczości na kilku telewizorach, potrzebne są łącza wielokrotnie szybsze - na jeden kanał cyfrowej telewizji wysokiej rozdzielczości potrzeba 9,3 Mb/s - mówi Roland Mestric z Alcatel Lucent.


W Polsce - z przyczyn technicznych - jedynie nieliczni klienci największych operatorów telekomunikacyjnych i sieci kablowych mogą kupić łącza o przepustowości powyżej 10 Mb/s. Łączy umożliwiających transmisję z prędkością powyżej 20 Mb/s w ofercie nie ma żaden duży i średni gracz. Internetowa telewizja jest w powijakach. Oferuje ją Telekomunikacja Polska. Inni się przymierzają.


Zachodni operatorzy inwestują w infrastrukturę, która umożliwi oferowanie klientom usług cyfrowego domu. Owszem zewsząd słychać, że liberalizacja europejskiego rynku telekomunikacyjnego sprawia, że z tych inwestycji natychmiast korzystają konkurenci, ale inwestycje są niezbędne, aby powstrzymać spadek przychodów.


Z wyliczeń Alcatel Lucent wynika, że dotarcie ze światłowodem do domu (tzw. FTTH - umożliwia przesyłanie danych z prędkością 100 Mb/s) kosztuje 13-15 razy więcej niż miedziane łącze internetowe w technologii ADSL. Inwestycje w łącze VDSL (prędkość do 52 Mb/s) jest pięciokrotnie droższa niż w ADSL. Polskie telekomy nie inwestują ani w FTTH, ani w VDSL.


SZÓSTY KONGRES TECHNOLOGICZNY

W dniach 26-27 października odbędzie się w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie szósty Kongres Technologiczny, poświęcony najnowszym rozwiązaniom w branży teleinformatycznej. Gościem specjalnym będzie Bert Nordberg, wiceprezes szwedzkiego koncernu Ericsson. W dniu otwartym dla zwiedzających odbędą się prezentacje najnowszych, technologii i telefonów. Organizatorem Kongresu jest Polkomtel a partnerami największe światowe firmy branży teleinformatycznej. Więcej www.kongrestechnologiczny.pl


3,5 mln szerokopasmowych łączy internetowych będzie w Polsce na koniec 2007 roku - prognozują eksperci

na koniec czerwca 2007 r. było ich 2,92 mln


Tomasz Świderek

tomasz.swiderek@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA