| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Zmiana definicji prezentów małej wartości

Zmiana definicji prezentów małej wartości

Nowa definicja prezentów małej wartości pogorszy sytuację podatników. Wprowadzenie kryterium wartości rynkowej zmniejszy zakres zwolnienia z VAT. Na skutek zmian najbardziej ucierpią podatnicy przekazujący prezenty własnej produkcji.


- Niewykluczone, że do ceny nabycia trzeba będzie dodać wartość marży należnej od przekazywanego prezentu, gdyby ten był przedmiotem dostawy detalicznej na warunkach rynkowych. Spowoduje to, że o ile dziś prezent o wartości nabycia 5 zł nie jest opodatkowany podatkiem VAT, to po wejściu w życie nowych przepisów z jego nieodpłatnym przekazaniem będzie się wiązać konieczność zapłaty podatku - wskazuje Maciej Hadas.


W ocenie Andrzeja Nikończyka nowa definicja prezentów małej wartości w przypadku podmiotów dokonujących wydania towarów nabywanych od innych podmiotów nie spowoduje istotnej zmiany, przy czym pewne wątpliwości może budzić konieczność uwzględnienia marży przy wydaniu towarów nabywanych, ale które również są sprzedawane przez wydającego. Ekspert podkreśla natomiast, że zmiana będzie miała bardzo duże znaczenie dla podmiotów wydających jako prezenty małej wartości towary przez siebie produkowane.


- Po nowelizacji podatnicy przekazujący nieodpłatnie towary przez siebie wytworzone zobowiązani będą do uwzględniania przy ocenie spełnienia kryterium prezentu małej wartości również własnej marży. Zatem towar, którego wytworzenie kosztowało np. 3 zł, a jest sprzedawany za cenę przekraczającą 5 zł, nie będzie zaliczany już do prezentów małej wartości - wyjaśnia Andrzej Nikończyk.


Nasz rozmówca podkreśla, że to, czy wydany towar jest prezentem małej wartości, powinno być oceniane na dzień jego wydania. Ekspert wskazuje, że w tym miejscu należy zwrócić uwagę na przepis art. 19 ust. 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym przy wysyłce towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania tych towarów nabywcy. A właśnie na dzień powstania obowiązku podatkowego należy ocenić możliwość uznania wydawanych towarów jako prezentów małej wartości.


- Aby uniknąć ryzyka z tym związanego, podmioty, które zamierzają pod koniec roku przekazać kontrahentom prezenty, które od nowego roku nie będą już mieścić się w tej definicji, powinny dokonać tego na tyle wcześnie, by nabywcy je otrzymali przed końcem roku - radzi Andrzej Nikończyk.


Dodaje, że kwoty te zazwyczaj są nieznaczne, ale np. przy wysyłce dokonanej ostatniego dnia roku trudno będzie udowodnić, iż nabywcy otrzymali je jeszcze pod rządami przepisów obowiązujących przed nowelizacją.


Zuzanna Strzałek zwraca uwagę, że zmiana dotychczasowej regulacji jest, jak twierdzi ustawodawca, uzasadniona procesem dostosowywania prawa wewnętrznego do Dyrektywy 2006/112.


- Jednakże trzeba zauważyć, że o ile Dyrektywa zawiera definicję wartości rynkowej, nie zobowiązuje jednak do jej stosowania w odniesieniu do towarów o niewielkiej wartości. Co więcej, ustalenie limitu na tak niskim poziomie wydaje się być sprzeczne z tendencją występującą w krajowych uregulowaniach prawnych innych państw członkowskich - ocenia nasza rozmówczyni.


Zmiana definicji prezentów małej wartości
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Simpkins & Co Solicitors

Jedna z najlepszych firm prawniczych w południowej Anglii

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »