REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana definicji prezentów małej wartości

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Nowa definicja prezentów małej wartości pogorszy sytuację podatników. Wprowadzenie kryterium wartości rynkowej zmniejszy zakres zwolnienia z VAT. Na skutek zmian najbardziej ucierpią podatnicy przekazujący prezenty własnej produkcji.


ZMIANA PRAWA

 

REKLAMA


Uchwalona niedawno przez parlament nowelizacja ustawy o VAT wprowadza zmiany, których celem jest dostosowanie polskich regulacji do przepisów unijnych. Jedną z nich jest modyfikacja definicji pojęcia prezentów małej wartości. Spowoduje ona pogorszenie sytuacji podatników poprzez ograniczenie zakresu wyłączenia z VAT nieodpłatnej dostawy prezentów małej wartości. Zmiana związana jest z wprowadzeniem do ustawy o VAT definicji wartości rynkowej.


Kryterium wartości rynkowej

REKLAMA


Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy w firmie Ożóg i Wspólnicy, wyjaśnia, że wprowadzona do ustawy o VAT definicja wartości rynkowej będzie mieć zastosowanie m.in. do prezentów małej wartości, których nieodpłatna dostawa nie podlega opodatkowaniu VAT.


- Obecnie do takich zalicza się towary, których nie ujęto w ewidencji wartościowo-osobowej, a ich jednostkowa cena nabycia lub wytworzenia nie przekracza 5 zł. Od 1 stycznia 2008 r. zaliczane do takich prezentów będą wyłącznie te, których wartość rynkowa nie przekracza 5 zł - tłumaczy ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


W ocenie Zuzanny Strzałek, konsultanta podatkowego w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte, proponowane rozwiązanie w pewnych sytuacjach może skutkować pogorszeniem sytuacji podatników.

REKLAMA


- Wartość rynkowa obejmująca np. marżę dostawcy czy koszty transportu spowodować może zawężenie podstawy opodatkowania, a tym samym sprawić, że przekazywany towar nie spełni kryterium prezentu o niskiej wartości, co w konsekwencji skutkować może koniecznością opodatkowania takiego wydania - twierdzi nasza rozmówczyni.


Również Maciej Hadas, senior konsultant w Departamencie Doradztwa Podatkowego HLB Frąckowiak i Wspólnicy, zwraca uwagę na niekorzystne skutki przyjęcia nowego rozwiązania. Zdaniem eksperta, nowelizacja spowoduje, że podatnik będzie musiał opodatkować pewną część nieodpłatnie przekazywanych prezentów, które obecnie są wyłączone z opodatkowania. Przykładowo, jeżeli dziś podatnik nabywa w hurtowni jakieś drobne gadżety, których cena jednostkowa nabycia wynosi 5 zł, to przekazując je nieodpłatnie, nie musi odprowadzać podatku.


- Po nowelizacji wartość prezentu będzie trzeba jednak odnieść do jego wartości rynkowej. Tym samym określenie kwoty miarodajnej dla stwierdzenia, czy graniczna kwota 5 zł została przekroczona czy też nie, będzie już bardziej skomplikowane i w konkretnych okolicznościach różne dla różnych podatników - ocenia ekspert. Zwraca uwagę, że będzie trzeba bowiem wykazać, że wartość prezentu równa się co najmniej wartości 5 zł, a kwota ta odpowiada kwocie, jaką otrzymujący prezent musiałby zapłacić niezależnemu dostawcy, gdyby chciał uzyskać w tym samym momencie te same towary na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa tych prezentów.


- Niewykluczone, że do ceny nabycia trzeba będzie dodać wartość marży należnej od przekazywanego prezentu, gdyby ten był przedmiotem dostawy detalicznej na warunkach rynkowych. Spowoduje to, że o ile dziś prezent o wartości nabycia 5 zł nie jest opodatkowany podatkiem VAT, to po wejściu w życie nowych przepisów z jego nieodpłatnym przekazaniem będzie się wiązać konieczność zapłaty podatku - wskazuje Maciej Hadas.


Ucierpią wytwórcy


W ocenie Andrzeja Nikończyka nowa definicja prezentów małej wartości w przypadku podmiotów dokonujących wydania towarów nabywanych od innych podmiotów nie spowoduje istotnej zmiany, przy czym pewne wątpliwości może budzić konieczność uwzględnienia marży przy wydaniu towarów nabywanych, ale które również są sprzedawane przez wydającego. Ekspert podkreśla natomiast, że zmiana będzie miała bardzo duże znaczenie dla podmiotów wydających jako prezenty małej wartości towary przez siebie produkowane.


- Po nowelizacji podatnicy przekazujący nieodpłatnie towary przez siebie wytworzone zobowiązani będą do uwzględniania przy ocenie spełnienia kryterium prezentu małej wartości również własnej marży. Zatem towar, którego wytworzenie kosztowało np. 3 zł, a jest sprzedawany za cenę przekraczającą 5 zł, nie będzie zaliczany już do prezentów małej wartości - wyjaśnia Andrzej Nikończyk.


Przed końcem roku


Nasz rozmówca podkreśla, że to, czy wydany towar jest prezentem małej wartości, powinno być oceniane na dzień jego wydania. Ekspert wskazuje, że w tym miejscu należy zwrócić uwagę na przepis art. 19 ust. 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym przy wysyłce towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania tych towarów nabywcy. A właśnie na dzień powstania obowiązku podatkowego należy ocenić możliwość uznania wydawanych towarów jako prezentów małej wartości.


- Aby uniknąć ryzyka z tym związanego, podmioty, które zamierzają pod koniec roku przekazać kontrahentom prezenty, które od nowego roku nie będą już mieścić się w tej definicji, powinny dokonać tego na tyle wcześnie, by nabywcy je otrzymali przed końcem roku - radzi Andrzej Nikończyk.


Dodaje, że kwoty te zazwyczaj są nieznaczne, ale np. przy wysyłce dokonanej ostatniego dnia roku trudno będzie udowodnić, iż nabywcy otrzymali je jeszcze pod rządami przepisów obowiązujących przed nowelizacją.


Dostosowanie przepisów


Zuzanna Strzałek zwraca uwagę, że zmiana dotychczasowej regulacji jest, jak twierdzi ustawodawca, uzasadniona procesem dostosowywania prawa wewnętrznego do Dyrektywy 2006/112.


- Jednakże trzeba zauważyć, że o ile Dyrektywa zawiera definicję wartości rynkowej, nie zobowiązuje jednak do jej stosowania w odniesieniu do towarów o niewielkiej wartości. Co więcej, ustalenie limitu na tak niskim poziomie wydaje się być sprzeczne z tendencją występującą w krajowych uregulowaniach prawnych innych państw członkowskich - ocenia nasza rozmówczyni.


Zmiana definicji prezentów małej wartości
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA