REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Operator wyszukiwarki internetowej poza prawem

Krzysztof Gienas

REKLAMA

Niejednego przedsiębiorcę może zaskoczyć fakt, że po wpisaniu negatywnie kojarzącego się hasła w wyszukiwarce internetowej pojawia się witryna jego firmy. Nic jednak nie może zrobić. Zarówno w Polce, jak i w Unii Europejskiej brak jest przepisów, które regulowałyby zasady odpowiedzialności operatorów systemów wyszukiwawczych.

Łatwość poszukiwania informacji w sposób zautomatyzowany sprawia, że powszechne jest dążenie do uzyskania jak najlepszej pozycji w wynikach wyświetlanych przez wyszukiwarki. Systemy takie rządzą się jednak własnymi prawami, pomijając czasem niektóre z zasobów. Może być to wynik bądź to czysto technicznych rozwiązań, bądź usunięcia strony spośród wyników (ewentualnie obniżenie jej pozycji w rankingu wyświetlanych treści) jako sankcji za nieuczciwe jej promowanie. Zainteresowani zapewne chcieliby wymóc bezwarunkowe uwzględnianie ich stron przez wyszukiwarki. Z prawnego punktu widzenia nie ma jednak regulacji gwarantujących skuteczność żądania umieszczenia witryny w wynikach przeszukiwania internetu. W szczególności, trudno mówić o utrudnianiu dostępu do rynku, bo formalnie pomijana strona WWW funkcjonuje w internecie. Tyle że trudniejsze będzie dotarcie do niej nowych klientów. Pozostaje więc dostosowywanie się do warunków dyktowanych przez operatorów. Wszystko dlatego, że zabiegi zmierzające do uwzględniania strony WWW przez wyszukiwarkę nie prowadzą do zawarcia żadnej umowy. Odrębną kwestią jest umowa o świadczenie usług reklamowych przez operatora wyszukiwarki.

REKLAMA

 

Uważny internauta zapewne zdaje sobie sprawę z ułomności systemów wyszukiwawczych. Zaskakujące może być jednak odnalezienie swojej strony WWW, po wpisaniu obiektywnie negatywnie kojarzącego się hasła. Z problemem tym zmierzył się niedawno sąd w Hamburgu (wyrok z 20 lutego 2007 r.). Sprawa dotyczyła rozważenia odpowiedzialności operatora systemu wyszukiwawczego za wyświetlanie strony WWW po wpisaniu haseł fraud i immobile fraud. Z wspomnianego rozstrzygnięcia wynika, iż o naruszeniu prawa nie może być mowy, jeśli wpisywane hasła nie pozostają w konkretnej relacji z nazwą przedsiębiorcy. Wyeksponowano przy tym fakt, iż działanie wyszukiwarki jest procedurą stricte techniczną i zautomatyzowaną, pozbawioną elementu wysiłku intelektualnego. Mechanizmy składające się na procedurę indeksowania zasobów sieciowych są przy tym ściśle skrywaną tajemnicą. Pojedyncze słowa, występujące w charakterze haseł nie wykazują powiązania z żadnym zindywidualizowanym podmiotem. Biorąc pod uwagę przytoczone okoliczności, także z perspektywy rodzimych przepisów, dochodzenie w takiej sytuacji roszczeń z tytułu naruszenia dóbr osobistych, a w szczególności dobrego imienia, renomy firmy byłoby skazane na niepowodzenie. Dopiero wtedy, gdy strona pojawiałyby się po wpisaniu bardziej złożonego zestawienia słów, można byłoby rozważać taką odpowiedzialność. Zaznaczyć trzeba przy tym, iż jak dotąd nie zdecydowano się na odrębne uregulowanie zasad, na których odpowiadaliby operatorzy systemów wyszukiwawczych. Zarówno na poziomie przepisów wspólnotowych, jak i rodzimych. Brak klarownych reguł może być oceniany krytycznie, biorąc pod uwagę niepewność towarzyszącą trudniącym się zarządzaniem mechanizmami przeszukującymi internet.

 


Najbardziej racjonalne - biorąc pod uwagę przepisy ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną - jest stosowanie w drodze analogii przepisów traktujących o usługach polegających na przechowywaniu cudzych danych (tzw. hosting). Oznacza to, że dopóki operator systemu wyszukiwawczego nie będzie świadomy, iż poprzez wyświetlanie wyników na ekranach użytkowników doszło do bezprawnego działania (np. naruszenia dóbr osobistych, czynu nieuczciwej konkurencji, nieuprawnionego użycia znaków towarowych), nie ma mowy o jego odpowiedzialności. Droga do ewentualnych roszczeń otworzy się dopiero, gdy operator wyszukiwarki dowie się o wyliczonych przykładowo naruszeniach prawa i nie skoryguje odpowiednio wyświetlanych wyników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

KRZYSZTOF GIENAS

doktor nauk prawnych, asesor Prokuratury Rejonowej Szczecin-Zachód

 
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA