REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozmowy służbowe firma zaliczy do kosztów

Aleksandra Tarka

REKLAMA

Wydatki na rozmowy służbowe pracowników są dla pracodawców kosztem podatkowym. Dotyczy to rozmów z telefonów stacjonarnych i komórkowych.

Telefony firmowe, zarówno stacjonarne, jak i komórkowe, wykorzystywane przez pracodawcę w działalności gospodarczej, często służą pracownikom nie tylko do rozmów służbowych, ale również prywatnych.

REKLAMA

- Niewątpliwie ponoszone koszty rozmów służbowych stanowią koszt uzyskania przychodu u pracodawcy, jeżeli tylko można je uznać za racjonalne i gospodarczo uzasadnione - uważa Filip Smakowski, radca prawny z kancelarii Stolarek & Grabalski.

Jego zdaniem problem może pojawić się przy rozliczeniu rozmów prywatnych przez pracowników.

Dla pracodawcy rozmowy prywatne wykonywane przez pracowników nie służą osiągnięciu przychodów, co dyskwalifikuje je z kosztów podatkowych.

REKLAMA

Karolina Tetłak, prawnik z Kancelarii Weil, Gotshal & Manges, wskazuje jednak na dodatkowy aspekt. Jeżeli pracodawca w umowie przyzna pracownikowi określoną kwotę na rozmowy prywatne, mogą pojawić się wątpliwości, jaką część kwoty z tytułu używania telefonu pracodawca może zaliczyć do kosztów. Organy podatkowe stają często na stanowisku, że kosztem nie jest część przypadająca na prywatne rozmowy pracownika, gdyż nie pozostaje to w związku z działalnością gospodarczą pracodawcy, a celem wykorzystywania składników majątku do celów prywatnych nie jest osiągnięcie przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem naszej rozmówczyni, stanowisko to jest nieprawidłowe. Prawo do korzystania z telefonu służbowego do celów prywatnych stanowi wówczas element wynagrodzenia określony w umowie. Wydatki te są dla pracodawcy po prostu kolejnym kosztem związanym z zatrudnianiem pracownika. Związek między przychodami pracodawcy a poniesionymi na telefony wydatkami jest w takiej sytuacji oczywisty.

Niestety, jest też druga strona medalu: uciążliwy sposób rozliczenia. Pracownik może nie wykorzystać w każdym miesiącu przyznanej mu kwoty, co utrudnia rozliczenie rzeczywiście wypłaconego wynagrodzenia. Po przekroczeniu limitu koszty rozmów prywatnych potrąca się z wynagrodzenia, według wskazanej wcześniej metody.

Podatkowe konsekwencje używania telefonu służbowego powstają także po stronie pracownika.

REKLAMA

- W przypadku gdy telefon firmowy używany jest do celów prywatnych, a pracodawca pokrywa koszt takich rozmów i nie żąda przy tym zwrotu poniesionych wydatków, powstanie przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu - mówi Filip Smakowski.

Dodaje jednak, że w praktyce pracownicy często są obciążani przez pracodawcę kosztami rozmów prywatnych na podstawie tzw. billingu (wydruku przeprowadzonych rozmów). Zwrot tych kwot pracodawcy nie spowoduje powstania przychodu po stronie pracowników. Zwrot ten może następować nie tylko drogą wpłaty na rachunek bankowy pracodawcy lub do kasy, ale również drogą potrącenia z wynagrodzenia. Jednak w tym ostatnim przypadku niezbędna jest pisemna zgoda pracownika.

- W praktyce umowa często wskazuje ogólny limit, do którego koszty ponosi pracodawca, i uznaje się, że są to rozmowy służbowe - mówi Karolina Tetłak.

Jeżeli pracownik przekroczy ten limit, to musi wskazać rozmowy prywatne i jest obciążany ich kosztem, co w praktyce zwykle polega na zmniejszeniu jego wynagrodzenia.

PRZYKŁAD: ROZLICZANIE ROZMÓW PRACOWNIKÓW

Pracownik otrzymał od pracodawcy telefon służbowy. Telefon służy zarówno do rozmów służbowych, jak i prywatnych. Co miesiąc pracodawca ustala na podstawie zestawienia połączeń ile kosztowały rozmowy prywatne pracownika a ile rozmowy służbowe. Na tej podstawie wydatki poniesione na opłacenie rozmów służbowych pracodawca zalicza do kosztów uzyskania przychodów. Pracownikowi potrąca z pensji resztę wydatków poniesionych na rozmowy prywatne. W lipcu 2007 roku wydatki wyniosły:

- rozmowy prywatne - 100 zł (brak przychodu po stronie pracownika),

- rozmowy służbowe - 180 zł (ta kwota zaliczana jest do kosztów po stronie pracodawcy).

ALEKSANDRA TARKA

aleksandra.tarka@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA