REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przywileje dla upoważnionego przedsiębiorcy

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Od 2008 roku w ramach Unii Europejskiej zostanie wprowadzona instytucja upoważnionego podmiotu gospodarczego. Przedsiębiorcom z takim statusem będą przysługiwać pewne przywileje.


NOWE PRAWO

REKLAMA


Od 1 stycznia 2008 r. wejdą w życie zmiany w przepisach celnych Unii Europejskiej. Jak wyjaśniła nam Monika Michasiewicz-Krzątała, konsultant w zespole cła i akcyzy firmy Deloitte, nowe regulacje UE wprowadzą instytucję upoważnionego przedsiębiorcy (ang. Authorized Economic Operator - AEO). Ich celem jest podwyższenie bezpieczeństwa w handlu międzynarodowym przy jednoczesnym uproszczeniu procedur celnych.


- Uzyskaniem statusu AEO powinna być zainteresowana każda firma uczestnicząca w międzynarodowym łańcuchu dostaw. Dotyczy to zarówno producentów, jak i przewoźników, spedytorów, agencji celnych, importerów i eksporterów. Status upoważnionego przedsiębiorcy będzie udokumentowany świadectwem AEO wydanym przez organy celne i rozpoznawanym we wszystkich krajach UE - tłumaczyła Monika Michasiewicz-Krzątała.


Dodała również, że z pewnością w pierwszej kolejności o świadectwo AEO występować będą korporacje międzynarodowe oraz agencje celne i przewoźnicy.


- Dla pierwszej grupy będzie to kwestia prestiżu. Firmy posiadające status AEO będą postrzegane jako solidne i bezpieczne w UE i poza jej granicami. Będzie zależało im także na uprzywilejowanym traktowaniu w warunkach zaostrzonej ujednoliconej analizy ryzyka odnoszącej się do obrotu towarowego na świecie. Agencjom celnym i spedytorom oraz ich klientom będzie zależało na ułatwieniach w procedurach celnych. Towary upoważnionych przedsiębiorców będą rzadziej kontrolowane, a w przypadku wytypowania do kontroli celnej będą rewidowane w pierwszej kolejności, co pozwoli im uniknąć opóźnień, a co za tym idzie dodatkowych kosztów - argumentowała ekspert Deloitte.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Jej zdaniem, należy się spodziewać, że upoważnieni przedsiębiorcy będą poszukiwać kontrahentów również posiadających status AEO.


- Wspólnotowe regulacje przewidują w następnych latach wprowadzanie kolejnych ułatwień dla upoważnionych przedsiębiorców. Firmy posiadające status AEO będą systematycznie zyskiwać przewagę nad swoją konkurencją - podsumowała rozmówczyni.


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA