REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus skontroluje handel w internecie

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Podatnicy działający w sieci nie rejestrują działalności i nie płacą podatków. Urzędnicy zapowiadają zaostrzenie kontroli transakcji internetowych. Za ukrywanie dochodów ze sprzedaży w sieci grożą sankcje karne skarbowe.


Coraz więcej podatników prowadzi działalność za pośrednictwem internetu. Nieprawidłowości w tym zakresie najczęściej wiążą się z niezarejestrowaniem działalności, a w konsekwencji nieregulowaniem podatków. To główne wnioski płynące z raportu kontroli skarbowej za ubiegły rok. Teraz fiskus zapowiada zaostrzenie i wzmożenie kontroli u podatników zajmujących się handlem internetowym. Dowodem na to są m.in. zapisy w planie kontroli podatkowej i skarbowej na 2007 rok, gdzie jednym z priorytetów jest właśnie handel w internecie.


Trudno się dziwić, że pod bacznym okiem urzędników znajdzie się właśnie ten obszar aktywności podatników. Wartość handlu w polskim internecie tylko w 2006 roku szacowana jest na 5 mld zł. Samo Allegro zanotowało obroty na poziomie 2,4 mld zł. W wyniku 53 kontroli w tym zakresie przeprowadzonych w ubiegłym roku przez urzędy kontroli skarbowej, wydano decyzje na łączną kwotę 2,3 mln zł.


Zdaniem ekspertów, dotarcie do danych osób, które poprzez internetowe aukcje i sklepy prowadzą niezarejestrowaną lub częściowo tylko ujawnioną działalność, nie jest trudne. Potrzebni będą kontrolujący, którzy znają się na handlu internetowym, żeby wypracowali odpowiednią metodę działania i byli w stanie wytropić przedstawicieli nielegalnego handlu.


To również jest działalność


Transakcje handlowe zawierane w internecie są opodatkowane tak jak inne umowy sprzedaży. Daniel Zarzycki, prawnik w kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy, wyjaśnił, że podatnicy, którzy chcą zmniejszyć ryzyko sporów z fiskusem, powinni ustalić i spełniać wymogi podatkowe związane z zawieranymi transakcjami.


- Przede wszystkim należy zbadać, czy prowadzona przez sprzedawców działalność handlowa powinna być opodatkowana VAT, tj. powodować obowiązek prowadzenia rejestru VAT, rejestracji jako podatnik VAT, składania deklaracji i rozliczania VAT, wystawiania faktur lub rejestrowania obrotu w kasie rejestrującej - tłumaczył Daniel Zarzycki.


Jednocześnie wskazał, że jeżeli prowadzona działalność spełnia warunki dla uznania jej za działalność gospodarczą, sprzedawca powinien rozpoznawać przychód, ustalać dochód na podstawie prowadzonej dokumentacji podatkowoksięgowej, ewentualnie wpłacać zaliczki na podatek dochodowy. Nabywca towaru o wartości przekraczającej 1 tys. zł będzie zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych oraz złożenia deklaracji PCC.


Podczas kontroli przeprowadzonych w 2006 roku urzędnicy wykryli nieprawidłowości związane m.in. z działaniami dotyczącymi nieopodatkowanej wysyłkowej sprzedaży detalicznej czy świadczeniem usług internetowych bez opodatkowania.


Tropienie oszustów


Maria Kukawska, starszy konsultant w dziale doradztwa podatkowego Accreo Taxand, zwróciła uwagę na fakt, że fiskus powinien kontrolować ebiznesy prowadzone niejako przy okazji innej działalności. Przedsiębiorca może bowiem prowadzić tradycyjny sklep i dodatkowo sprzedawać towary również za pośrednictwem strony internetowej, z tym że w związku ze sprzedażą tych drugich niekoniecznie będzie odprowadzał należne podatki.


- Nieuczciwi e-handlowcy nie tylko nie płacą VAT i podatku dochodowego w związku z niektórymi swoimi czynnościami, ale czasem w ogóle nie rejestrują działalności polegającej na sprzedaży przez internet - wyjaśniała Maria Kukawska.


Jej zdaniem, zidentyfikowanie takich osób jest możliwe m.in. poprzez odpowiednie przeszukiwanie zawartości sieci i analizę poszczególnych informacji o danym użytkowniku.


- Eksperci z Francji przeszkolili przedstawicieli polskich organów podatkowych m.in. w tym kierunku. Szkoleniem objęto jednak jedynie około 40 osób, więc propagowanie tej wiedzy wśród szerszego grona urzędników na pewno jest niezbędne. Ponadto, w walce z e-biznesowymi nieprawidłowościami pomocne będą aplikacje przeszukujące sieć i identyfikujące strony, za pośrednictwem których oferuje się towary i usługi niepoddane należnemu opodatkowaniu - podobno organy podatkowe korzystają już z takich programów - wskazała nasza rozmówczyni.


Nowe metody współpracy


Z informacji Marii Kukawskiej wynika także, że większa wykrywalność przestępstw skarbowych z sieci zależy też od zacieśnienia współpracy z największymi aukcjami internetowymi (np. Allegro) czy innymi platformami służącymi zbywaniu lub wymianie towarów i usług. Obecnie zdarza się, że fiskus nawiązuje kontakt z właścicielami portali aukcyjnych i prosi o przekazanie danych dotyczących konkretnego użytkownika, jednak nie dzieje się to zbyt często.


- Osoby, które znajdą się na celowniku fiskusa, najczęściej wzywane są do złożenia wyjaśnień, np. w sprawie wysokości zadeklarowanego za dany rok podatku dochodowego. Urząd może również dociekać, czy podatnik sprzedał towar po cenie, która odpowiada jego rynkowej wartości - sygnalizowała Maria Kukawska.


Zaznaczyła jednak, że podatnik nie jest bezbronny w trakcie ewentualnego postępowania. Nie powinien zapominać, że przysługuje mu prawo do czynnego udziału w postępowaniu i uzyskiwania informacji o tym, co dzieje się w jego trakcie. Podatnik może i - ze względu na swój interes - powinien przeglądać zgromadzone przez urząd w jego sprawie dokumenty, składać do nich wyjaśnienia, zapoznawać się z dowodami, na których opiera się urząd, i przedstawiać kontrdowody. Warto również pozostawać w kontakcie z osobami, które prowadzą sprawę, a wreszcie nie zapominać o prawie do złożenia odwołania od niekorzystnej decyzji urzędu.


Fiskus nie może zaskakiwać


Zdaniem Macieja Hadasa, senior konsultanta w HLB Frąckowiak i Wspólnicy, podatnicy dokonujący transakcji przez internet nie powinni obawiać się wdrożenia wyjątkowych procedur kontrolnych.


- Jak w każdej kontroli, organ podatkowy musi przedstawić podatnikowi upoważnienie do przeprowadzenia kontroli oraz okazać legitymację służbową. Kontrolę kończyć powinno doręczenie protokołu, w którym organ podatkowy dokumentuje jej przebieg. Każdy powinien liczyć się z tym, że jeżeli wykonuje zarobkowo działalność handlową przez internet, to spełnia warunki prowadzenia działalności i nie jest wolny od obowiązków podatkowych ciążących na podmiotach prowadzących sprzedaż towarów czy usług w tradycyjny sposób - podkreślił Maciej Hadas.


Dodał, że sprzedaż rzeczy ruchomych, która nie jest wykonywana w ramach działalności, jeżeli następuje przed upływem sześciu miesięcy od dnia ich nabycia, rodzi obowiązek zapłaty zryczałtowanego PIT.


- W zakresie podatku dochodowego, ukrywanie źródła przychodów ze sprzedaży towarów przez internet - jeżeli zostanie wykazane w trakcie kontroli podatkowej - może wiązać się nie tylko z ustaleniem zobowiązania podatkowego wraz z odsetkami, ale także grozić odpowiedzialnością karną skarbową - ostrzegał ekspert HLB Frąckowiak i Wspólnicy.


Według naszego eksperta, podatnik, który przekroczy limit wartości sprzedaży opodatkowanej w roku podatkowym w wysokości 10 tys. euro, będzie obciążony obowiązkiem naliczenia VAT. Jeżeli tego nie uczyni, ryzykuje postawieniem mu zarzutu narażenia Skarbu Państwa na uszczuplenie należności podatkowych.


Akcje medialne


Marek Bytof, doradca podatkowy w kancelarii Taxways, działania fiskusa w zakresie zapowiadanego zaostrzenia kontroli handlu internetowego ocenia jako akcję medialną, której cel ma charakter prewencyjny.


- Skala drobnego handlu internetowego jest duża i ciągle rośnie. Przy ograniczonej ilości sił i środków fiskus może wytypować do kontroli niewielką liczbę przypadków. Jednak typowanie to tylko pierwszy krok. Drugi to przeprowadzenie standardowego i długotrwałego postępowania podatkowego. Bez znaczącego wzrostu zatrudnienia fiskus znajdzie czas najwyżej dla niektórych podatników, a realny efekt akcji będzie raczej skromny. Nie spodziewałbym się też sukcesów w odniesieniu do handlu zorganizowanego, prowadzonego w sklepach internetowych - podsumował Marek Bytof.


Jego zdaniem, potrzebna jest współpraca międzynarodowa, zwłaszcza na forum OECD. W pierwszej kolejności zamiany wymagają umowy międzynarodowe o unikaniu podwójnego opodatkowania. Nie prędko to nastąpi, co znaczy, że w nadchodzących latach będzie przybywać sklepów legalnie prowadzących bezpodatkowy handel w internecie.


5 mld zł to wartość handlu w polskim internecie szacowana za 2006 rok


Konsekwencje dla uchylających się od obowiązków

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Aukcje internetowe

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA