| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Zamówienia publiczne. Uproszczenia mają swoje granice

Zamówienia publiczne. Uproszczenia mają swoje granice

Zamawiający musi umieścić ogłoszenie o udzieleniu zamówienia w sposób, który umożliwi udział w nim wszystkim przedsiębiorcom na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej.

Kolejnym wymogiem jest zagwarantowanie mechanizmu kontroli bezstronności zastosowanych procedur. W tym celu państwa członkowskie są zobowiązane do wprowadzenia procedur, zgodnie z którymi zamawiający będą zobowiązani do wskazania motywów decyzji powodującej negatywne konsekwencje dla oferentów, od której powinna być zagwarantowana skuteczna droga odwoławcza.

W projekcie jedynie protest

W tym kontekście trudno uznać protest do zamawiającego za odpowiedni środek odwoławczy dla zamówień podprogowych, jak to przewidziano w projekcie ustawy nowelizującej p.z.p. W przypadku konfliktu interesów z wykonawcą zamawiający jest bowiem stroną sporu i jego rozstrzygnięcie nie spełnia kryterium bezstronności. Brak możliwości odwołania do bezstronnego podmiotu od decyzji zamawiającego stanowi, w świetle orzecznictwa ETS, naruszenie TWE.
Uprawnienie wykonawcy korzystania z ochrony sądowej określone w Konstytucji RP oraz kodeksie postępowania cywilnego w postaci możliwości wytoczenia zamawiającemu powództwa o stwierdzenie nieważności umowy zawartej z naruszeniem prawa lub powództwa odszkodowawczego rodzi natomiast wątpliwości co do spełniania kryterium skuteczności, mając na względzie możliwy termin wydania orzeczenia przez sąd i spoczywający na wykonawcy ciężar dowodu.

A może sąd polubowny?

Niezależnie od tego, czy wymogi określone w komunikacie KE zostaną uwzględnione w ramach obecnej nowelizacji, nie ma przeszkód, aby beneficjenci korzystający ze środków strukturalnych w regulaminach udzielania zamówień podprogowych stosowali odpowiednie zapisy na sąd polubowny w rozumieniu kodeksu postępowania cywilnego. Pozwoli to, w razie kontroli, uniknąć zarzutu niezgodności z TWE, a tym samym konieczności zwrotu środków otrzymanych z UE.
W tym kontekście, de lege ferenda, mając na uwadze znaczne podniesienie progów, należy rozważyć uwzględnienie w projekcie ustawy przepisów, wprowadzających powiązanie instytucji sądu polubownego z ustawą p.z.p., co będzie nakładało na zamawiających obowiązek powołania na obiektywnych zasadach komisji (sądu), która w sposób bezstronny rozpatrywałaby odwołania od protestów wykonawców. Wydaje się, że wprowadzenie wskazanych propozycji nie ograniczyłoby w istotny sposób zamawiających i nie wydłużyłoby nadmiernie czasu trwania postępowania, natomiast z pewnością przyczyniłoby się do większej pewności prawnej wśród wykonawców, ale również i samych zamawiających.


Kacper Sampławski
aplikant radcowski w Warszawie
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Nasz Świat

Portal dla Polaków we Włoszech

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »