REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przewoźnicy zaczynają wychodzić za granicę

REKLAMA

PKP Cargo wycofało się z przetargu na prywatyzację kolei słowackich, ale nie rezygnuje z penetracji zagranicznych rynków. Ten szlak wybierają też prywatni konkurenci. Tylko kilku z nich zanotowało w I kwartale wzrost przewozów.
Zaledwie trzy nowe podmioty starają się o licencje na świadczenie przewozów towarowych koleją. Zdaniem Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) zainteresowanie wejściem na polski rynek jest zdecydowanie mniejsze niż w 2005 roku, a w branży widać zastój.

To nie oznacza jednak, że rynek przewozów przestał się rozwijać. Raczej że nasycił się prywatnymi przewoźnikami, którzy walczą już nie tylko z PKP Cargo, do niedawna monopolistą i głównym konkurentem w przewozach kolejowych, lecz także między sobą.

REKLAMA

– Pod względem ilości przewiezionych towarów w I kwartale rynek zanotował wzrosty. Przewieziono 64,3 mln ton towarów w porównaniu z 62,9 mln ton rok wcześniej – mówi Ryszard Węcławik z departamentu ekonomiki transportu UTK.

Cargo jedzie w dobrą stronę

REKLAMA

Największy wzrost przewiezionych towarów – o 25 proc. – zanotowała grupa PCC, w której wożą takie spółki, jak PCC Rail, Kolchem, Spedkol i Coaltrans. Wielkość przewozów zwiększyły także Kopalnia Piasku Kotlarnia, PTKiGK Zabrze i Rybnik. Największy spadek – o prawie 25 proc. – zanotował LHS, spółka z grupy PKP, która wozi towary po szerokim torze łączącym Polskę z Ukrainą. Przewozy spadły także CTL Logistics, największej prywatnej firmie na rynku.

– W ich przypadku zwiększyła się jednak praca przewozowa, co oznacza, że wożą na większe odległości, czyli że zwiększają zakres działania – mówi Ryszard Węcławik.
PKP Cargo, największy przewoźnik na rynku, nadal traci przewozy, ale może pochwalić się, że zahamował spadek.

– Wielkość przewozów jest mniejsza o niecały 1 proc. w porównaniu do I kwartału 2005 r., ale wtedy przewozy spadły aż o 7 proc. w stosunku do analogicznego okresu w 2004 r. – podkreśla Ryszard Węcławik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Słowacy przedobrzyli

REKLAMA

Aż prawie 40 proc. przewożonych towarów stanowi węgiel. Ponieważ wożą go wszyscy, konkurencja jest duża i spada opłacalność tej usługi (konkurencja wymusza obniżki cen, spadają marże), przewoźnicy zaczynają szukać dla siebie nowych obszarów działalności – wchodzą w przewozy specjalistyczne, na przykład produkty chemiczne, przewozy kontenerowe, lub wychodzą poza granice kraju. Władysław Szczepkowski, prezes PKP Cargo, nie chce podać konkretnych liczb, ale zapewnia, że eksport, import i tranzyt mają w przewozach duży udział. Ta gałąź ma się rozwijać. Jednak nie za wszelką cenę.

– Trzeba poznać rynki, żeby wiedzieć, jak będą się układać alianse przewozowe w Europie. Mamy udziały w spółce w Niemczech i we Włoszech. Wycofaliśmy się jednak z przetargu na prywatyzację przewoźnika słowackiego. Po badaniu spółki uznaliśmy, że oczekiwania rządu słowackiego są przeszacowane – podkreśla szef PKP Cargo.

Zagranica kusi wszystkich

W prywatnych firmach udział przewozów zagranicznych jest jeszcze skromny, średnio mniejszy niż 10 proc. Każdy chce jednak poznać możliwości rozwinięcia takiej działalności przed otwarciem europejskiego rynku w 2007 roku.

– Międzynarodowe przewozy każdego roku będą notować 50-proc. wzrost. W tym roku chcemy przewieźć przez granicę 500 tys. ton ładunków. Po niemieckiej stronie działa spółka z grupy CTL, która ma dostęp do belgijskich i holenderskich portów – mówi Krzysztof Niemiec, członek zarządu CTL Logistics.

Z czterema różnymi przewoźnikami współpracuje grupa PCC.

– W przewozach kontenerowych wozimy do Niemiec polietylen. Dostawy piasku formierskiego i koksu do Czech zlecamy jeszcze Cargo, ale niewykluczone, że to się wkrótce zmieni. Kontrakty nie są jeszcze duże, ale ważne, bo oznaczają regularne dostawy – uważa Piotr Rybotycki, dyrektor zakładu transportu kolejowego w PCC.

Ruch międzynarodowy utrudnia konieczność wymiany na granicy lokomotywy i załogi obsługującej transport. Większość przewoźników szykuje się do zakupu dwusystemowych lokomotyw, które pozwolą jeździć po Europie. Na razie tylko Kolej Bałtycka korzysta w przewozach z takiej maszyny.

– Mamy dwie takie używane lokomotywy, a niedługo uruchomimy kolejne trzy. Jednak wykorzystujemy je tylko w ruchu krajowym, bo dopuszczenie do rynków zagranicznych jest bardzo skomplikowane – mówi Bogdan Tofilski, szef marketingu w PTKiGK Rybnik.

Jedna nowa lokomotywa kosztuje kilka milionów euro. Przewoźnicy przygotowują się do zakupów.

– Czekamy na konkretne propozycje dostawców. Rozważamy kupno albo leasing – dodaje Piotr Rybotycki.

Katarzyna Kozińska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Urlop od płacenia składek ZUS dla mikroprzedsiębiorców. Nowe rozwiązania coraz bliżej?

Sejm uchwalił ustawę o tzw. wakacjach składkowych. Nowe przepisy są skierowane do mikroprzedsiębiorców, wpisanych do CEIDG, którzy ubezpieczają do 10 osób, a ich roczny obrót nie przekracza 2 mln euro. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Jest decyzja Rady Polityki Pieniężnej w sprawie stóp procentowych. Ile wynoszą?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dn. 8-9 maja 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie, referencyjna wynosi nadal 5,75 proc. - podał w komunikacie bank centralny.

Polacy już nie oglądają telewizji?

Polacy coraz rzadziej oglądają telewizję, a coraz częściej wybierają platformy streamingowe. Według ekspertów to te oferujące treści sportowe będą wybierane najczęściej. 

Co to jest sztuka cyfrowa i dlaczego warto w nią inwestować

– Dzięki łączeniu sztuki i nowych technologii możemy dziś pokazać w każdym miejscu na Ziemi wybitnych polskich artystów i nasz wyjątkowy kraj. To również absolutny strzał w dziesiątkę dla branży inwestycyjnej! – mówi Tomasz Jaworski, promotor Polski na świecie, mecenas sztuki, kolekcjoner, Prezes grupy innowacyjnych projektów SMARTVerum.

REKLAMA

Brak chętnych do pracy. Restaurator oferuje prawie 1300 zł za pomoc w znalezieniu kelnera

Sezon letni jeszcze się nie rozpoczął, a w branży gastronomicznej i hotelowej już, tak jak co roku, brakuje pracowników. Właściciel bistro w Aoście na północy Włoch oferuje bon wartości 300 euro osobie, która pomoże mu znaleźć kelnera. 

Ogromne zmiany na rynku pracy w ciągu najbliższych 5 lat

Najbliższe 5 lat na rynku pracy ma przynieść ogromne zmiany. Według Adecco zniknie 83 miliony miejsc pracy, a na ich miejsce powstanie jedynie 69 milionów innych. Jakie posady są zagrożone? 

Nowa usługa finansowa dla prowadzących działalność gospodarczą: gotówka na niski procent

Teraz gotówka na niski procent lub przy spełnieniu dodatkowych warunków całkowicie nieoprocentowana, staje się nową usługą dla przedsiębiorców korzystających w mikrofaktoringu lub dopiero mających w planach skorzystanie z takiego instrumentu. W uproszczeniu ten nowy produkt przypomina zaliczkę tytułem wpływów z przyszłej faktury i pozwala na zachowanie płynności finansowej w okresie gdy jeszcze produkt nie został sprzedany a więc i faktura nie może być wystawiona.

Wartościowe środowisko pracy - czym jest, jak je stworzyć?

Dobra atmosfera w pracy przedkłada się na lojalność pracowników, ich motywację i zaangażowanie. Jak zapewnić pracownikom najlepsze employee journey? 

REKLAMA

Jak Nvidia może zyskać na wartości dzięki inwestorom w akcje memy

Dzięki fantastycznemu rocznemu zwrotowi, przekraczającemu obecnie 220%, Nvidia stałą się jedną z najczęściej dyskutowanych spółek w ostatnim okresie i dowodem na to, że rynek technologiczny trzyma się dobrze. Czy spółka należy również do kategorii akcji memów, czy raczej jej wycena jest oparta o solidne podstawy?

Drogi prąd będzie przyczyną zahamowania sztucznej inteligencji?

Wykorzystanie sztucznej inteligencji to duże koszty energetyczne. Czy bez inwestycji w strukturę centrodanową i energetyczną rozwój AI wyhamuje? 

REKLAMA