REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mniej przedsiębiorstw bankrutuje

REKLAMA

W pierwszym kwartale spadła w Polsce liczba upadłości. Podczas gdy w trzech pierwszych miesiącach ubiegłego roku zbankrutowały 222 firmy, w I kwartale tego roku tylko 133.
Najwięcej przedsiębiorstw zbankrutowało w województwie śląskim (27), mazowieckim (23), wielkopolskim (15), dolnośląskim (11), kujawsko-pomorskim i lubelskim (po 9) oraz zachodniopomorskim (8). Na przeciwległym biegunie znajdują się województwa opolskie i świętokrzyskie, gdzie w ciągu trzech pierwszych miesięcy tego roku nie upadła żadna firma, a także podlaskie (2), warmińsko-mazurskie (3) oraz pomorskie, podkarpackie, małopolskie i łódzkie (po 5 upadłości).
Taki rozrzut bankructw nie jest zaskoczeniem – to naturalna konsekwencja różnic w liczbie zarejestrowanych podmiotów gospodarczych w poszczególnych regionach. W porównaniu z tym samym okresem 2005 roku, tendencja polegająca na zmniejszeniu się liczby upadłości dotyczy większości województw.

Śląsk otwiera stawkę

Największy spadek, aż o 45 proc., nastąpił w województwie mazowieckim (23 upadłości wobec 51 przed rokiem), w dolnośląskim liczba bankrutujących firm zmniejszyła się o niemal 38 proc. (z 29 do 11). Tylko w dwóch województwach liczba bankructw wzrosła w porównaniu z I kwartałem 2005 roku: w lubuskim (z 3 do 6) oraz śląskim (z 20 do 27).
Spośród firm, które ogłosiły upadłość w pierwszym kwartale tego roku, najwięcej, podobnie jak w kilku kolejnych latach, jest spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (69). Wraz z osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą (18) stanowią one zdecydowaną większość firm, które zbankrutowały. Zwraca uwagę fakt, że na liście bankrutów znajdują się zaledwie trzy przedsiębiorstwa państwowe i jedna spółdzielnia.

Poprawa w budownictwie

Na początku roku najgorzej radziły sobie firmy produkcyjne (37 proc. wszystkich upadłości), na kolejnych miejscach znalazły się usługi (22 proc.) oraz sprzedaż hurtowa (17 proc.). Jeśli jednak do hurtowej doliczyć sprzedaż detaliczną (10 proc.), to okaże się, iż handel nadal znajduje się w ścisłej czołówce sektorów gospodarki najbardziej narażonych na upadłość.
Poprawia się natomiast sytuacja w branży budowlanej, gdzie liczba bankructw spadła ponaddwukrotnie. W pierwszym kwartale splajtowało tylko 18 firm budowlanych, czyli 14 proc. wszystkich upadłości. Dużą poprawę można zauważyć również w sektorze produkcyjnym, gdzie było o 25 proc. upadłości mniej niż w pierwszym kwartale 2005 roku, a także w usługach.

Marek Matusiak
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA