| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Najczęściej oszukują pracownicy

Najczęściej oszukują pracownicy

Pracownicy, kierownicy, właściciele firm, oszukują wszyscy, wynika z opublikowanego ostatnio raportu Europejskiej Federacji Księgowych. Na 85 proc. wykrywanych oszustw, największe straty powodują te dokonywane przez pracowników - wynika z ankiety Ernst&Young, na którą powołują się autorzy raportu.

Gdy mimo to dojdzie do oszustwa, należy sprawę skierować do sądu – stwierdzają autorzy raportu. Tylko takie działanie – tłumaczą – zniechęci innych do popełniania podobnych czynów.

Aby wyeliminować ryzyko oszustw kierownictwa, nie można dopuścić, aby ciążyła na nim nadmierna presja zysku i realizacji trudnych do osiągnięcia celów.

Potrzebny nadzór

Oszustwa popełniane w firmie powinny wykrywać osoby sprawujące nadzór nad jednostką oraz kierownictwo – czytamy w raporcie. Wyjściem z sytuacji jest również poddanie się dobrowolnemu badaniu przez biegłego rewidenta. Podczas badania biegły uwzględnia możliwość popełnienia oszustw. Wytyczne dotyczące odpowiedzialności biegłego w tej sprawie określa Międzynarodowy Standard Rewizji Finansowej nr 240.

W załączniku 3 do tego standardu znajdujemy między innymi informację o problematycznych lub nietypowych kontaktach między biegłym rewidentem a kierownictwem. Sytuacje takie mogą wskazywać, że zarządzający jednostką mają coś do ukrycia.

NAJCZĘSTSZE OSZUSTWA

PRACOWNIKÓW:

• fałszowanie raportów kosztowych
• zawyżanie sumy wydatków na taksówki
• prywatne wydatki wykazywane jako wydatki firmowe
• bilety na pociąg lub samolot kupione taniej, ale zgłoszone do zwrotu w wyższej kwocie
• wykazywanie wydatków na hotel, które w rzeczywistości nie zostały poniesione
• wykorzystywanie telefonu służbowego do prowadzenia prywatnych rozmów

KIEROWNICTWA:

• fałszowanie lub zmienianie danych lub dokumentacji źródłowej
• błędna interpretacja zdarzeń, transakcji i innych informacji finansowych
• umyślne pominięcie w sprawozdaniu zdarzeń, transakcji i innych informacji finansowych
• niewłaściwe stosowanie zasad rachunkowości
• niezgłaszanie pracowników w ZUS lub rekrutacja na czarnym rynku

DLACZEGO W FIRMACH DOCHODZI DO NIEPRAWIDŁOWOŚCI

Pracownicy oszukują, bo...

• są przekonani, że firma zneutralizuje skutek oszustwa
• czują się niedoceniani, sfrustrowani i pokrzywdzeni
• kierują się chciwością
• liczą na to, że nieprawidłowości nie zostaną wykryte

Przełożeni dopuszczają do nieprawidŁowości, bo...

• poddają się naciskom na osiągnięcie odpowiednio wysokich dochodów
• w społeczeństwie istnieje wysoki stopień korupcji

BIEGŁY MOŻE PODEJRZEWAĆ NIEPRAWIDŁOWOŚCI, GDY:

• firma odmawia dostępu do określonych dokumentów, pewnych pracowników, odbiorców czy dostawców, od których można oczekiwać uzyskania dowodów
• kierownictwo nakłada wygórowane wymogi czasowe na rozwiązanie złożonych lub spornych zagadnień
• kierownictwo skarży się na przeprowadzane badania, zastrasza członków zespołu realizującego zlecenie
• ma miejsce nietypowa zwłoka w dostarczeniu przez jednostkę żądanych informacji
• trudno uzyskać dostęp do kluczowych plików elektronicznych w celu ich sprawdzenia przy zastosowaniu wspomaganych komputerowo technik badania

 Łukasz Zalewski

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Anna Leszczyńska

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »