| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Jak otworzyć własny bank

Jak otworzyć własny bank

Banki - zarówno duże jak i małe - rozszerzają swoje sieci i coraz częściej, zamiast kolejnych placówek własnych, otwierają punkty partnerskie. Prowadzą je już PKO BP, Bank BPH Dominet Bank, MultiBank, a wkrótce do tego grona dołączą również ING Bank Śląski i Eurobank.

– Idealnym rozwiązaniem jest otwarcie placówki partnerskiej. Ten model rozwoju jest także dużo tańszy i mniej czasochłonny niż otwieranie oddziałów. Koszt uruchomienia oddziału to około 200-300 tys. zł. Cała operacja trwa 3-4 miesiące. Tymczasem agencję jesteśmy w stanie otworzyć w ciągu półtora miesiąca, a jej najtańsza wersja to inwestycja rzędu 10 tys. zł – wyjaśnia Ryszard Kiewrel. Firma prowadząca placówkę otrzymuje część prowizji lub marży od sprzedanego produktu.
Okazuje się, że nie brak chętnych i systemy agencyjne w branży finansowej cieszą się dużą popularnością wśród potencjalnych kandydatów.
– Wynika to z trzech czynników: po pierwsze, banki dają wartościowe i dobrze rozpoznawalne marki, po drugie, taka działalność cieszy się wysokim prestiżem społecznym. Po trzecie wreszcie, placówka partnerska wymaga stosunkowo niedużej inwestycji. Każdy kandydat powinien jednak pamiętać, że jego dochody będą zależały od jego talentów sprzedażowych oraz umiejętności aktywnego pozyskania klienta – mówi Michał Wiśniewski, dyrektor operacyjny firmy doradczej PROFIT system.

Ile na początek

Na prowadzenie takiego biznesu zdecydował się Jerzy onyszczak, który ma dwie placówki partnerskie w Jeleniej Górze. Na początku musiał zainwestować 20 tys. zł, ale nie żałuje decyzji. Jego placówki należą do najbardziej dochodowych, choć nie chce zdradzić, ile zarabia.
– Największe dochody przynosi sprzedaż kredytów hipotecznych. Miesięcznie w jednym punkcie podpisujemy 15-20 umów – podkreśla.
Z punktu widzenia klienta banku nie ma żadnej różnicy, czy udaje się do placówki własnej czy partnerskiej. Bank bierze pełną odpowiedzialność za wszystkie umowy i operacje wykonywane w punktach partnerskich.

Uruchomienie placówki partnerskiej*
Koszty podstawowe (umeblowanie, sprzęt komputerowy, sejf) – co najmniej 20 tys. zł.
Procedura
• Akceptacja lokalizacji przez bank (Multibank użycza wyposażony już lokal).
• Podpisanie porozumienia o współpracy.
• Przekazanie dokumentów, m.in. wyciągu z KRS, zaświadczenia o niekaralności pracowników i właściciela agencji.
• Ubezpieczenie lokalu.
• Udział w szkoleniach produktowych.
• Instalacja systemów bankowych.
• Ustalenie limitu gotówki w placówce.
• Podpisanie umowy agencyjnej.
• Rozpoczęcie operacyjnej działalności placówki.
* na przykładzie Banku BPH
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Monika Krześniak


Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Goc

Dyrektor Handlowy w firmie Janpol

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »