REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ograniczanie konkurencji jest nieskuteczne

REKLAMA

Ograniczenie konkurencji na rynku usług przewozu osób okazało się nieskuteczne. Obok taksówek w niektórych miastach pojawiły się samochody z napisem „Przewóz osób”, które świadczą te same usługi.
Od 21 października przedsiębiorcy nieposiadający licencji wymaganych od taksówkarzy mają zakaz umieszczania i używania w swoich samochodach taksometru. Nie mogą też umieszczać na samochodach oznaczeń z nazwą, adresem oraz telefonem przedsiębiorstwa, a na dachu samochodu lamp i innych urządzeń technicznych. Ograniczenia te dotyczą przedsiębiorców działających na podstawie licencji na okazjonalny krajowy przewóz osób. Wprowadziła je ustawa z 29 lipca 2005 r. zmieniającej przepisy o transporcie drogowym (Dz. U. nr 180, poz. 1497).
Przepisy miały chronić uczciwych taksówkarzy przed nieuczciwą konkurencją i jednocześnie nie tworzyć barier dla innych przewozów realizowanych zwykłymi samochodami. Miały też lepiej chronić wszystkich korzystających z taksówek. Trudniej byłoby wprowadzić ich w błąd przez nieuczciwych przewoźników.
Tymczasem konkurencja dla taksówek istnieje i ma się dobrze. Samochody tych przedsiębiorców jeżdżą bez oznaczeń podobnych do taksówek, za to z wyraźnym napisem – „przewóz osób”. Tak jest na przykład w Warszawie, gdzie usługi te świadczy przedsiębiorstwo Grosik.

Konkurencja dla taksówek

Klientom oferujemy najniższą cenę w Warszawie. Jest to 1,20 zł za kilometr. To nasz najmocniejszy atut – mówi Andrzej Gajowniczek właściciel Przedsiębiorstwa Przewozu Osób „Grosik-Taxi”. Usługi swoje świadczymy na podstawie licencji na krajowy transport drogowy osób. Z naszymi klientami rozliczamy się za pomocą drogomierza i odpowiedniej tabeli przeliczeniowej widocznej dla każdego pasażera. Nie ma żadnych obaw co do jakości usług. Nie zatrudniamy gorzej wykwalifikowanych kierowców. Kwalifikacje moich kierowców są takie same jak u innych przedsiębiorców taksówkowych – tłumaczy Andrzej Gajowniczek.

Nieprecyzyjne definicje

Wykonywanie regularnych przewozów osób na podstawie jedynie licencji na okazjonalny przewóz jest nieporozumieniem i łamaniem prawa – mówi Paweł Biedrzycki ze Zrzeszenia Transportu Prywatnego Miasta Stołecznego Warszawa. – Problem podstawowy to brak precyzyjnej definicji przewozów okazjonalnych. Obecnie część firm nieposiadających licencji taksówkowej dostosowała się do nowych wymogów i zdjęła np. oznaczenie ze swoich samochód, które upodabniało je do taksówek. Tak zrobiił np. Grosik.
– Według Pawła Biedrzyckiego – są jednak osoby, które ewidentnie łamią prawo, jeżdżąc samochodami oznaczonymi jak taksówki i korzystają z taksometrów. Inny sposób obchodzenia prawa to wykonywanie przewozów osób samochodami bez licencji taksówkowej w legalnie działających korporacjach taksówkowych. Gdy ktoś dzwoni po taksówkę, to nie wie, czy przyjedzie do niego „prawdziwa” taksówka czy tylko ktoś, kto podszywa się pod taksówkę. Nie widać, aby służby państwowe powołane do ściganie takiego procederu zamierzały coś z tym zrobić – podkreśla.

Przewóz legalny

Według Alvina Gajadhura, rzecznika prasowego głównego inspektora transportu drogowego, przewóz osób samochodami na podstawie zezwolenia na okazjonalny przewóz osób bez licencji na przewozy taksówkowe jest legalne, jeśli przedsiębiorcy świadczący takie przewozy nie naruszają np. zakazu oznakowywania pojazdów w sposób upodabniający je do taksówek. Zakaz ten miał wyeliminować m.in. przypadki zbyt wygórowanych opłat za przejazd. Pasażer ma mieć jasność, czy wsiada do taksówki czy pojazdu świadczącego usługi przewozowe na innych zasadach. Podstawowa różnica to sposób rozliczania się za przejazd. W taksówkach jest informacja, o stawce za kilometr a ostateczna kwota należności ustalana jest w oparciu o wskazanie taksometru. W przypadku innych przewozów klient musi się sam umówić na cenę, jaką chce zapłacić za usługę. Jest to indywidualna decyzja klienta. Praktyka taka jest znana również w innych krajach.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Marek Kobylański


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA