REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rynek farmaceutyczny wzrósł o 8,4 proc

REKLAMA

Rynek farmaceutyczny w Polsce w okresie od stycznia do końca lipca 2005 roku wzrósł o 8,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2004 roku i osiągnął wartość 8,27 mld zł w cenach producentów netto - podał IMS Health.
"Oznacza to znaczące zmniejszenie dynamiki wzrostu. W lipcu nastąpiło praktycznie całkowite zahamowanie wzrostu rynku - wyniósł on tylko plus 0,1 proc. w porównaniu do lipca 2004 roku" - podała firma IMS Health w komunikacie prasowym. "Zwolnienie tempa wzrostu widoczne było niemal we wszystkich segmentach rynku, z wyjątkiem rynku produktów sprzedawanych w aptekach bez recepty" - dodała.

Według IMS, rynek leków w Polsce w dalszym ciągu będzie wykazywał tendencję wzrostową, choć dynamika tego wzrostu będzie coraz niższa i na koniec 2005 roku osiągnie wartość 5,9 proc., co jest zgodne z wcześniejszymi prognozami tej firmy.

W pierwszych siedmiu miesiącach tego roku wartość sprzedaży leków w aptekach - liczona w cenach płaconych przez pacjentów i z uwzględnieniem refundacji - wyniosła 10 mld zł i była wyższa o 8,1 proc. niż rok wcześniej. Natomiast szpitale zakupiły w tym czasie leki za 1,07 mld zł - w cenach zakupu, bez VAT - co stanowi wzrost o 11 proc. wobec siedmiu pierwszych miesięcy 2004 roku.

"Można mówić o załamaniu na rynku leków zamawianych przez szpitale. Po wzrostach w granicach 10-20 proc. w pierwszej połowie 2005 roku, w lipcu szpitale zmniejszyły swoje zakupy w porównaniu do lipca 2004 roku o ponad 2 proc. Widoczne są więc objawy narastającego kryzysu finansowania lecznictwa zamkniętego. Przewidujemy, iż sytuacja taka będzie utrzymywać się do końca roku" - podał IMS Health.

Firma podała, że segmentami rynku, w których nadal widoczny jest znaczny wzrost, pozostają leki przeciwinfekcyjne oraz leki stosowane w chorobach układu oddechowego, choć i tu dynamika sprzedaży spada. IMS Health podał też, że bardzo szybko rośnie wartość sprzedaży leków onkologicznych. Według tej firmy wydatki na tę grupę wzrosły o ponad 20 proc. w porównaniu do tego samego okresu poprzedniego roku.

"Wiązać to można z sukcesem nowych terapii wielu chorób nowotworowych, jak również rosnącymi wydatkami na ten cel w ramach tzw. programów terapeutycznych NFZ" - podano w komunikacie.

Z kolei rynek leków i produktów z zakresu tzw. samoleczenia (zwany OTC) w aptekach otwartych wzrósł w pierwszych siedmiu miesiącach 2005 roku o 8,3 proc. do prawie 1,98 mld zł (w cenach producenta, bez VAT).

IMS ocenia, że ten rynek rośnie dzięki poprawie sytuacji gospodarczej, a poza tym pojawia się na nim wiele nowych produktów, zwłaszcza z kategorii tzw. suplementów diety.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA