REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karty kredytowe w natarciu

REKLAMA

Rynek kart kredytowych w Polsce rośnie ostatnio w zawrotnym tempie, choć w porównaniu z innymi krajami, także z naszymi sąsiadami, nadal jesteśmy w tyle peletonu. Dystans będzie się jednak szybko zmniejszał.
Liczba kart kredytowych w portfelach Polaków przekroczyła już 2,5 mln, podczas gdy na początku 2002 r. było ich zaledwie 640 tys. Równie imponująco rośnie zadłużenie w kartach kredytowych. W marcu br. wyniosło 3,157 mld zł, a według ekspertów Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową w 2009 r. zbliży się do 10 mld zł. – Karty kredytowe stają się w wielu bankach priorytetem biznesowym – podkreśla Błażej Lepczyński z Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.

Potencjał jest ogromny, bo w porównaniu z innymi krajami rzadko korzystamy z tego dobrodziejstwa. Według The Boston Consulting Group, tylko 3 proc. Polaków nosi w portfelach kredytówki, podczas gdy na Węgrzech 6 proc., w Estonii 14 proc., a w Słowenii 40 proc.

Walka o ten segment rynku rozgorzała na dobre, bo biznes jest wyjątkowo opłacalny. Wiele banków nawet podkrada sobie klientów, proponując im preferencyjne warunki spłaty zadłużenia na starej karcie. Zachęty są kierowane przede wszystkim do nowych klientów. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, że preferencyjne warunki kiedyś się kończą. Najczęściej po roku trzeba wnosić pełną opłatę za kolejny okres użytkowania karty. Wtedy okazuje się, że darmowa karta kosztuje co najmniej 50-100 zł. To jedno ze źródeł dochodów, jakie przynosi biznes kartowy. Drugi to oprocentowanie kredytu, który nie został spłacony w określonym terminie. Kalkulacja jest prosta – im więcej osób nie spłaci zadłużenia, tym więcej bank zarabia na odsetkach.

Większość banków daje około 50–56 dni nieoprocentowanego kredytu, ale potem odsetki sięgają nawet 37 proc. (w Citibanku Handlowym), choć są już karty oprocentowane na dużo niższym poziomie, np. 17 proc. w ING BSK, 19 proc. w mBanku (dla klientów z 2-letnim stażem, 22 proc. dla pozostałych).

Na bonus w postaci niższej opłaty za użytkowanie karty mogą liczyć ich aktywni użytkownicy, tzn. tacy, którzy często płacą plastikowym pieniądzem. W ich przypadku bank odbije to sobie na prowizjach interchange, pobieranej od punktów realizujących transakcje kartami. Jednym słowem, każda promocja wcześniej czy później bankowi się zwróci.

Monika Krześniak
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA