REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komórkowa ofensywa

REKLAMA

Polski rynek telefonii komórkowej i szerokopasmowego dostępu do internetu cały czas będzie rósł ze względu na możliwości pozyskiwania nowych użytkowników.
Obawy, że rynek mobilnej telefonii jest już prawie nasycony, można uznać za przedwczesne – wynika z raportu „Globalne trendy w telekomunikacji – implikacje dla Polski” przygotowanego przez Boston Consulting Group (BCG).
Rynek telefonii stacjonarnej, szczególnie jeśli chodzi o połączenia głosowe, czeka stagnacja i zatrzymanie poziomu wzrostu przychodów. Głównie z powodu presji na obniżenie cen.
Telefonia komórkowa zdecydowanie wyprzedza pozostałe segmenty tego rynku. Mobilnym operatorom zupełnie nie zaszkodziły obniżki cen oraz wprowadzanie tzw. darmowych weekendów. Odbili to sobie mniejszymi dotacjami do telefonów komórkowych. Okazało się zresztą, że właśnie proste oferty i coraz tańsze ceny za minutę połączenia były i pozostaną motorem napędowym telefonii komórkowej w Polsce. Zdaniem analityków BCG, na czym to polega, pokazuje zeszłoroczny sukces Heyah – taniej i prostej oferty skierowanej do wybranej grupy społecznej, która w ciągu dwóch miesięcy pozyskała ponad milion użytkowników. Wejście Heyah na rynek zapoczątkowało wiele obniżek cen, szczególnie na rynku pre-paid, a następnie w segmencie abonamentowym. Mimo coraz niższych cen penetracja rynku telefonii komórkowej osiągnęła 60 proc. i to nie musi być koniec. Z raportu BCG wynika, że zmiany w tym roku mogą być efektem rozstrzygnięcia przetargu na nowe częstotliwości, co może zaowocować wejściem czwartego podmiotu, oraz zmianą marek z polskich na globalne (Vodafone, Orange i T-Mobile). Natomiast komercyjne wprowadzenie technologii UMTS poza dużymi miastami może okazać się niewypałem. Przede wszystkim dlatego, że Polacy będą dalej preferować tanie i proste oferty, a nie nowinki technologiczne.
Nieco gorsze, choć także optymistyczne perspektywy rysują się przed szerokopasmowym dostępem do internetu. Z jednego, ale zasadniczego powodu – choć penetracja polskiego rynku sięga 41 proc., jest to o połowę niższy wynik, niż notowany w tzw. starych krajach krajach Unii Europejskiej. Zdaniem BCG Polacy wydają znacznie mniej na usługi cyfrowe – zdjęcia, muzykę i DVD niż ich rówieśnicy w Europie Zachodniej. Tak jak Heyah była motorem napędowym dla telefonii komórkowej, tak dla dostępu do internetu stała się nią Neostrada TP. Obie oferty łączy to, że były proste, tanie przez co bardziej zrozumiałe dla użytkowników. Nie należy też zapominać o sporym wkładzie, jaki w rozwój szerokopasmowego dostępu wniosły telewizje kablowe, oferując go razem z kanałami telewizyjnymi.
Najgorsze perspektywy ma telefonia stacjonarna. Przede wszystkim dlatego, że nowi abonenci będą raczej zgłaszać się do operatorów komórkowych. Innym powodem jest to, że w Polsce (jak zresztą w wielu innych krajach) jest jeden operator dominujący – Telekomunikacja Polska, oraz kilku tzw. alternatywnych, którzy przede wszystkim walczą o przejęcie abonentów TP. W efekcie skończy się to wojną cenową i spadkiem przychodów telekomów.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marcin Kwaśniak


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA