| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Już obowiązuje. Przeniesienie numeru telefonu do innego operatora

Już obowiązuje. Przeniesienie numeru telefonu do innego operatora

Już obowiązuje - od 7 kwietnia -  nowy akt wykonawczy do prawa telekomunikacyjnego, określający m.in. warunki realizacji prawa abonentów do zachowania dotychczasowego numeru, mimo zmiany operatora.Trzeba jednak wiedzieć, że operatorzy komórkowi będą realizować takie „przenoszenie” numerów najwcześniej od 10 października br.

7 kwietnia br. weszło w życie rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 8 marca 2005 r. w sprawie warunków korzystania z uprawnień przez abonentów publicznej sieci telefonicznej (Dz.U. nr 46, poz. 438), które reguluje szczegółowe kwestie dotyczące korzystania przez abonentów z ich ustawowych uprawnień.

Abonent może wystąpić z żądaniem zmiany przydzielonego numeru, jeśli korzystanie z niego jest uciążliwe. W złożonym wniosku należy wykazać, na czym polega taka uciążliwość – np. numer jest podobny do numeru jakiejś instytucji, dlatego abonent odbiera wiele omyłkowych połączeń. Taki wniosek powinien zostać rozpatrzony w ciągu 21 dni.

Abonent sieci stacjonarnej, który ma podpisaną umowę z operatorem o znaczącej pozycji rynkowej (np. TP S.A.), musi mieć możliwość wyboru innego dostawcy usług poprzez numer dostępu (tzw. prefiks) lub preselekcję. Wybór operatora poprzez preselekcję polega na automatycznym kierowaniu połączeń przez sieć operatora alternatywnego. Przez prefiks i preselekcję mogą być realizowane połączenia krajowe (miejscowe, strefowe, międzystrefowe, połączenia z sieci stacjonarnej do komórkowej) i międzynarodowe.

Nowe rozporządzenie określa również zasady przenoszenia numerów – osobno dla zmiany lokalizacji i zmiany operatora. Dotychczasowy numer można bowiem zachować nie tylko wówczas, gdy zmieniamy miejsce zamieszkania, ale także wówczas, gdy zmieniamy operatora. W przypadku zmiany miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności, abonent sieci stacjonarnej może wystąpić do usługodawcy z wnioskiem o zachowanie przydzielonego mu numeru w nowej lokalizacji. Odmowa zachowania przydzielonego numeru może być wydana abonentowi jedynie z powodu braku możliwości technicznych, a także gdy nowa lokalizacja znajduje się w innej strefie numeracyjnej bądź poza siecią telekomunikacyjną operatora. Z takich samych przyczyn odmowa może nastąpić w przypadku chęci zachowania dotychczasowego numeru przy zmianie operatora.

Przypomnijmy, że uchwalone 16 lipca 2004 r. prawo telekomunikacyjne (Dz.U. nr 171, poz. 1800) wprowadziło możliwość przenoszenia numerów telefonów nie tylko w ramach sieci stacjonarnej, ale również komórkowej (i takich przypadków dotyczy również rozporządzenie). Prezes URTiP odroczył jednak operatorom komórkowym wdrożenie tego obowiązku do 10 października 2005 r.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Najda Consulting

Realizacja projektów inwestycyjnych dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »