| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > SOKiK. Świadczenie usług dostępu do internetu

SOKiK. Świadczenie usług dostępu do internetu

Operator świadczący usługi dostępu do internetu nie może z góry wyłączać swojej odpowiedzialności za szkody poniesione przez abonenta.

Ponadto ma on obowiązek zwrotu abonamentu za każdy dzień przerwy w świadczeniu usług i nie powinien od razu odcinać dostępu do sieci klientowi, który zalega z płatnościami.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował postanowienia „Umowy o świadczenie usługi dostępu do internetu”, stosowanej przez krakowską spółkę świadczącą usługi telekomunikacyjne polegające na zapewnieniu dostępu do internetu.

Operator zastrzegł w umowie, że jeśli abonent nie ureguluje w terminie należności za internet, ma on prawo odłączenia usługi do czasu, gdy klient spłaci zadłużenie. Ponowne włączenie usługi jest możliwe dopiero wówczas, gdy abonent uiści specjalną opłatę przyłączeniową. Prezes UOKiK argumentował przed sądem, że w razie takiego opóźnienia ze strony klienta przedsiębiorca może żądać odsetek za czas zwłoki lub może wyznaczyć abonentowi dodatkowy termin do dokonania zapłaty. Tymczasem nie skorzystał z żadnej z tych możliwości, od razu odłączając klienta od sieci www. Zdaniem UOKiK, przedsiębiorca, wykorzystując swoją przewagę kontraktową, uzyskuje od klienta nie uzasadnione korzyści.
Firma zastrzegła również, że za brak dostępu do internetu abonentowi przysługuje zwrot części abonamentu, ale tylko wówczas, gdy przerwa trwała powyżej 3 dni. Powód argumentował, że operator ograniczył w ten sposób odpowiedzialność za nienależyte wykonanie zobowiązania. Jeśli bowiem klient nie może korzystać z internetu w czasie krótszym niż 4 dni – musi uiszczać abonament za świadczenie, którego nie otrzymał.

Ponadto przedsiębiorca wyłączył swoją odpowiedzialność za jakiekolwiek szkody poniesione przez abonenta z tytułu użytkowania usługi dostępu do internetu – np. za utratę danych czy nieprawidłowe funkcjonowanie komputera. Zdaniem UOKiK, każde roszczenie abonenta o naprawienie szkody powinno podlegać indywidualnej ocenie – operator nie może z góry wyłączyć swojej odpowiedzialności.

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał wszystkie zakwestionowane klauzule za niedozwolone i zakazał ich stosowania.

Wyrok nie jest prawomocny, sygn. akt XVII Amc 40/04.

Ewa Usowicz


reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

RT Tax Poland

Założona w 2000 roku firma jest obecnie jednym ze światowych liderów. Oferuje usługi zwrotu podatku dla osób, które pracowały za granicą. RT Tax posiada około 400 przedstawicielstw w 40 krajach na całym świecie.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »