| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Ewidencja działalności gospodarczej. Darmowa aktualizacja danych tylko do końca roku

Ewidencja działalności gospodarczej. Darmowa aktualizacja danych tylko do końca roku

Jeszcze tylko do końca tego tygodnia przedsiębiorcy wpisani w gminach do ewidencji działalności gospodarczej powinni uzupełnić wpis o numer PESEL oraz określić przedmiot prowadzonej działalności według PKD. Jeżeli zrobią to w terminie, nie poniosą z tego tytułu żadnych dodatkowych kosztów.

Za zgłoszenie po terminie będzie pobierana opłata w wysokości 50 zł. Rady gminy mogą co prawda wprowadzić zwolnienie od opłat, ale najczęściej tego nie robią. Przedsiębiorca, który nie zgłosi zmian, po Nowym Roku nie otrzyma aktualnego zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Brak zaświadczenia uniemożliwi mu branie udziału w przetargach, uczyni mało wiarygodnym przy zaciąganiu kredytu w banku i spowoduje utrudnienia w kontaktach z kontrahentami. Niektórzy przedsiębiorcy zanim zawrą umowę domagają się bowiem od drugiej strony okazania takiego dokumentu.


Przedsiębiorcy, którzy wpisywali się do ewidencji działalności gospodarczej w gminach do końca 2003 r., nie musieli podawać numeru PESEL. Formularze, które wówczas wypełniali, nie zawierały nawet rubryki przeznaczonej dla tego numeru. W starszych wpisach nie było też potrzeby określania przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD) ani stosowania się do statystycznej kwalifikacji działalności gospodarczej Unii Europejskiej. Wystarczyło, że przedsiębiorca wyszczególniał przedmiot działalności i starał się to zrobić w sposób zrozumiały.
Obowiązek podania numeru PESEL oraz dostosowania przedmiotu działalności do PKD został wprowadzony dopiero od 1 stycznia 2004 r. ustawą z dnia 14 listopada 2003 r. o zmianie ustawy Prawo działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw. Skoro dokonując wpisu, zgodnie z aktualnie obowiązującymi wówczas przepisami, przedsiębiorca musiał uiścić wymagane wówczas opłaty z tym związane, to uzupełniając go jedynie z tego powodu, że zmieniły się przepisy, po raz drugi nie ponosi opłat, pod warunkiem że zdąży uzupełnić wpis do końca 2004 r. Zmiany po tym terminie, nawet jeśli będą dotyczyły PESEL i PKD, są płatne w normalnej wysokości.
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Treco Inspiracja do sukcesu

Portal dla szkoleniowców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »