REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyrok SN: muzyka w sklepach

REKLAMA

W wielu sklepach zakupom towarzyszy muzyka, ale niewielu właścicieli za to płaci. Stowarzyszenie Autorów ZAiKS zaczęło domagać się od właścicieli wynagrodzenia, twierdząc, że przy muzyce robi się więcej zakupów.
Właściciele temu przeczą, ale ciężar dowodu chcą przerzucić na twórców. Nie zgodził się z tym Sąd Najwyższy.

Michał K. jest właścicielem sklepu EPI MARKET. By uprzyjemnić zakupy, wewnątrz sklepu zamontował głośniki i puszcza przez nie audycje stacji radiowych, nie płacąc za to. Wobec tego Stowarzyszenie Autorów ZAiKS pozwało go do sądu o zapłatę ok. 15 tys. zł (wysokość zapłaty wyliczył na podstawie tabeli wynagrodzeń autorskich z 1988 r.). ZAiKS twierdził w pozwie, że przy muzyce klienci robią więcej zakupów, a więc właściciel osiąga z tego korzyści majątkowe. Artykuł 24 ust. 2 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych mówi bowiem, że posiadacze urządzeń służących do odbioru radiowego lub telewizyjnego mogą za ich pomocą odbierać nadawane utwory, choćby urządzenia te były umieszczone w miejscu ogólnie dostępnym, jeżeli nie łączy się to z osiąganiem korzyści majątkowych. Sąd I instancji oddalił powództwo. Stwierdził, że ZAiKS nie udowodnił związku przyczynowego między odbiorem utworów a osiąganiem korzyści przez pozwanego, bo to na nim leży ten obowiązek. ZAiKS odwołał się, a sąd II instancji zmienił ten wyrok i powództwo uwzględnił. W ustnym uzasadnieniu podkreślił, że wspomniany art. 24 ust. 2 przewiduje licencję ustawową, ale osiąganie korzyści opisuje jako przesłankę negatywną. Która strona ma zatem udowodnić, że korzyści są osiągane lub nieosiągane? Sąd apelacyjny stwierdził, że ta, która posiada urządzenia. Uprzyjemnianie czasu muzyką może bowiem wpływać pozytywnie na wynik zakupów.

Michał K. wniósł od tego wyroku kasację, zarzucając w niej m.in. błędne zastosowanie art. 24 ust. 2, jak i niewłaściwie zastosowaną tabelę wynagrodzeń z 1988 r. SN 18 listopada uchylił wyrok sądu apelacyjnego i przekazał mu sprawę do ponownego rozpoznania. Uczynił tak wyłącznie z powodu niewłaściwego zastosowania tabeli. W pozostałej części zarzuty kasacji uznał za chybione, co oznacza, że poparł stanowisko sądu apelacyjnego. Ciężar udowodnienia, że nie osiąga się korzyści majątkowych, ciąży na pozwanym, przy czym udowodnić trzeba spełnienie wszystkich przesłanek z art. 24 ust. 2.
Sygn. akt V CK 243/04



Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA