| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Umowy > Umowa-współpraca > Świadczenie wyrównawcze dla agenta

Świadczenie wyrównawcze dla agenta

Przepisy Kodeksu cywilnego przewidują zabezpieczenie interesów agenta, w przypadku rozwiązania z nim umowy. Agent może żądać od dotychczasowego zleceniodawcy tzw. świadczenia wyrównawczego. Jest to konstrukcja szczególna. Ma ona na celu zapewnienie udziału byłym agentom w zyskach, które zleceniodawcy nadal uzyskują, mimo iż umowa agencyjna została rozwiązana.

Agent może ubiegać się o świadczenie wyrównawcze od byłego zleceniodawcy, gdy korzyści uzyskiwane z umów zawartych z klientami są wynikiem jego aktywnej pracy. Jednak, aby możliwe było jego otrzymanie, muszą zostać spełnione określone w ustawie warunki.

Regulacja dotycząca świadczenia wyrównawczego dla agentów została zawarta w art. 7643 Kodeksu cywilnego. Świadczenie wyrównawcze będzie należało się wówczas, gdy zleceniodawca po rozwiązaniu umowy z agentem nadal czerpie korzyści z jego wcześniejszej pracy.

Ustawodawca ustanawia maksymalną wysokość świadczenia wyrównawczego. Kwota tego  świadczenia nie może przekroczyć wysokości wynagrodzenia, które agent otrzymywał za rok pracy u danego zleceniodawcy. Oblicza się je na podstawie średniego rocznego wynagrodzenia, które agent uzyskiwał w okresie ostatnich pięciu lat. W sytuacji, kiedy umowa agencyjna trwała krócej niż pięć lat, podstawą obliczenia wynagrodzenia jest średnia z całego okresu trwania umowy agencyjnej.

Świadczenie wyrównawcze nie jest roszczeniem odszkodowawczym. Uzyskanie przez agenta świadczenia wyrównawczego nie pozbawia go prawa do dochodzenia odszkodowania od zleceniodawcy na zasadach ogólnych.

Kiedy agent może ubiegać się o świadczenie wyrównawcze?

Uzyskanie przez agenta świadczenia wyrównawczego zostało uzależnione od spełnienia  określonych w ustawie warunków. Agent nabywa roszczenie o to świadczenie jedynie wówczas, kiedy zostaną łącznie spełnione wszystkie warunki przewidziane w przepisach. Niespełnienie jednego z nich uniemożliwia dochodzenie przez agenta świadczenia.

Po pierwsze: umowa agencyjna musi zostać rozwiązana.

Po drugie, agent musi wykazać, że w czasie trwania umowy agencyjnej pozyskał klientów lub doprowadził do istotnego zwiększenia dochodów zleceniodawcy z umów zawartych z dotychczasowymi klientami.

Po trzecie, zleceniodawca po rozwiązaniu umowy z agentem nadal czerpie znaczne korzyści z umów z klientami pozyskanymi przez agenta.

Po czwarte, agent utracił prowizję od umów zawartych przez zleceniodawcę z pozyskanymi przez niego klientami.

Ostatnim i bardzo istotnym warunkiem jest to, że za przyznaniem agentowi świadczenia wyrównawczego przemawiają względy słuszności.

Agent, który będzie się starał o uzyskanie świadczenia wyrównawczego powinien pamiętać, że to właśnie na nim spoczywa ciężar udowodnienia faktów, że spełnione zostały wszystkie przesłanki upoważniające go do dochodzenia od zleceniodawcy tego świadczenia. Kluczem do sukcesu jest wykazanie, że między działalnością byłego agenta a znacznymi korzyściami czerpanymi przez dającego zlecenie po rozwiązaniu umowy zachodzi związek przyczynowy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Michał Tchórzewski

Kierownik działu audytów SmartConsulting

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »