REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odstąpienie od umowy o odpowiedzialności materialnej

Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
Pracownik fot. Fotolia
Pracownik fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Umowa o odpowiedzialności materialnej jest umową z zakresu prawa pracy, zawieraną pomiędzy pracownikami odpowiedzialnymi za powierzone mienie przez pracodawcę. Jest to wygodne rozwiązanie zarówno dla pracodawcy, który ma większą jasność w dochodzeniu odszkodowania, jak i pracowników, którzy dzielą się w umowie zakresem odpowiedzialności. Nie każdy jednak wie, jak rozwiązać lub odstąpić od tej umowy.

Umowa o współodpowiedzialności materialnej pracowników zakłada stałość pracowników odpowiadających za szkodę – stąd jakakolwiek zmiana personalna w stronach umowy powoduje, że umowa rozwiązuje się wobec wszystkich pracowników będących w tym stosunku. Jeśli pracodawca w dalszym ciągu chce utrzymywać taką umowę z niektórymi pracownikami, musi zawrzeć nową, odrębną umowę.

REKLAMA

REKLAMA

Umowa o współodpowiedzialności materialnej jest akcesyjna w stosunku do umowy o pracę. Wraz z rozwiązaniem stosunku pracy, wygasa również umowa o współodpowiedzialności materialnej. Dotyczy to zarówno rozwiązania za lub bez wypowiedzenia, a także wygaśnięcia umowy z powodu upływu czasu, na jaki została zawarta.

Strony za porozumieniem mogą również same rozwiązać umowę o współodpowiedzialności materialnej. By tego skutecznie dokonać, porozumienie o rozwiązaniu powinno być zawarte na piśmie i wskazywać datę, od której umowa już nie obowiązuje. Konieczność zachowania formy pisemnej wynika z faktu, iż sama umowa o współodpowiedzialności materialnej musi być zawarta w formie pisemnej.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Polecamy: Serwis Prawno - Pracowniczy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjątkową możliwością jest jednostronne odstąpienie od umowy. Działanie to jest skuteczne w trzech przypadkach: gdy rozliczenie mienia wskaże niedobór, każda ze stron umowy może w ciągu trzech dni odstąpić na piśmie, ze skutkiem na przyszłość. Drugi sposób to zgłoszenie konieczności przeprowadzenia inwentaryzacji do pracodawcy, a jeśli ten w ciągu siedmiu dni nie podejmie właściwych kroków lub nie nastąpi odsunięcie pracownika, którego podejrzewa się o naruszenie mienia stanowiącego przedmiot umowy o współodpowiedzialności materialnej, zgłaszający żądanie ma prawo odstąpić od umowy. Ostatnią sytuacją jest utrata zaufania pracownika do osób pracujących w miejscu powierzenia mienia. Jeśli osoba taka nie zostanie przeniesiona daleko od mienia, pracownik znów może odstąpić od umowy.

Mienie powierzone – odpowiedzialność pracownika

Konieczna inwentaryzacja

Powierzenie mienia wiąże się z inwentaryzacją, która ma na celu regularne sprawdzanie jego ilości i stanu. Inwentaryzacja powinna mieć miejsce przed wygaśnięciem lub w trakcie okresu wypowiedzenia umowy o pracę, by zakończyć się w ostatni dzień pracy pracownika, lub jeśli rozwiązanie stosunku pracy nastąpiło z winy pracownika – niezwłocznie po jego oddaleniu. Jak wspomniano wyżej, inwentaryzacji może żądać także każdy pracownik będący stroną umowy o współodpowiedzialności materialnej, a niezastosowanie się do tej prośby może skutkować odstąpieniem pracownika od umowy, co za tym idzie – koniecznością zawarcia nowej umowy z pozostałymi pracownikami.

Regulacja prawna

Kwestię współodpowiedzialności za powierzone mienie reguluje przede wszystkim Rozporządzenie Rady Ministrów  z 4 października 1974 r. w sprawie wspólnej odpowiedzialności za powierzone mienie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

REKLAMA

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA