| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Umowy > ABC umów > Czy przedsiębiorca może swobodnie ustalać ceny za usługi transportowe?

Czy przedsiębiorca może swobodnie ustalać ceny za usługi transportowe?

Co do zasady przedsiębiorca może swobodnie kształtować ceny swoich usług. Jednak w przypadku działalności taksówkarzy i firm świadczących usługi przewozowe transportu zbiorowego rada gminy może ustalić ceny urzędowe.

Zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 ustawy o cenach rada gminy może ustalać ceny urzędowe za usługi przewozowe transportu zbiorowego oraz za przewozy taksówkami na terenie gminy. W mieście stołecznym Warszawie uprawnienia te przysługują Radzie Warszawy.

Z kolei w przypadku usług transportu zbiorowego na terenie powiatu, ceny urzędowe za te usługi może określić rada powiatu. Określenie powyższych cen nastąpić może w uchwale, odpowiednio rady gminy czy powiatu.

Gmina nie musi ustalić cen

Na gruncie ustawy o cenach, gminie przysługuje usprawnienie kształtowania cen lub nawet ich ustalanie.

Jest to uprawnieniem gminy, a nie jej obowiązek, co oznacza, że nie każda gmina może wpływać na kształtowanie cen za usługi przewozowe transportu zbiorowego i przewozy taksówkami na jej terenie.

W przypadku podjęcia prze radę gminy, powiatu odpowiedniej uchwały w tym przedmiocie, ustalone ceny urzędowe będą mieć charakter cen maksymalnych, chyba że organ administracji publicznej, w przepisach wydanych na podstawie ustawy, ustali inaczej (art. 9 ustawy o cenach).

Zobacz: Jak sporządzić umowę sprzedaży drewna?

Stawki taryfowe

W świetle postanowień art. 8 ust. 3 ustawy o cenach rada gminy określa strefy cen (stawki taryfowe) obowiązujące przy przewozie osób i ładunków taksówkami.

Obowiązki przedsiębiorcy przy stosowaniu ceny urzędowej

Co do zasady, przy uzgadnianiu ceny umownej oraz przy stosowaniu ceny urzędowej przedsiębiorca ma obowiązek określić, w formie pisemnej, a także, o ile to możliwe, w postaci elektronicznej, w sposób dostępny dla kupującego, szczegółową charakterystykę jakościową towaru (usługi). W przypadku, gdy towar nie będzie posiadał cech określonych w charakterystyce jakościowej bądź gdy będzie posiadał wady polegające na zmniejszeniu ilości, masy lub objętości towaru albo uszkodzenia (chyba że przy dołożeniu staranności wymaganej w stosunkach sprzedaży danego rodzaju nie mógł wiedzieć o wadzie towaru), przedsiębiorca będący producentem będzie miał obowiązek obniżyć cenę. Cena powinna być obniżona w stopniu odpowiadającym zaistniałym wadom lub uszkodzeniom, przedsiębiorca ma obowiązek uwidocznić przyczynę obniżki ceny lub poinformować konsumenta o tej przyczynie w sposób zwyczajowo przyjęty w miejscu oferowania towaru, również innym niż miejsce sprzedaży.

Polecamy: serwis Umowa-finansowanie

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Dariusz Rzeszotarski

Business Development Manager & UC Specialist, Jabra

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »