| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Zasady zatrudniania telepracowników

Zasady zatrudniania telepracowników

Nowe rozwiązania technologiczne pozwoliły na wprowadzenie telepracy, czyli pracy wykonywanej z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Jakie zatem warunki muszą zostać spełnione, by pracownik mógł stać się telepracownikiem i jakie w związku z tym spoczywają na pracodawcy obowiązki?

 

 

Kodeks pracy nie określił, jakie rodzaje pracy mogą być w tej formie wykonywane. Dla uznania danej pracy za telepracę wymagane jest istnienie następujących przesłanek - regularne wykonywanie pracy poza zakładem pracy i korzystanie ze środków komunikacji elektronicznej.

Wykonywanie pracy poza zakładem pracy oznacza wykonywanie jej poza pewnym zespołem środków materialnych i osobowych, składających się na zorganizowaną całość, a stanowiących własność pracodawcy lub będących w jego posiadaniu (będącym - przynajmniej w założeniu - w trwałej dyspozycji pracodawcy). Nie jest zakładem teren, którym dysponuje pracodawca dla wykonania jednego zadania (czynności) lub ich zespołu. Może to być w zasadzie dowolne miejsce, wynikające z porozumienia lub regulaminu telepracy oraz z umowy stron. Miejsce to może być ustalone w sposób pozytywny, czyli przez wskazanie jednego lub kilku miejsc wykonywania pracy, lub w sposób negatywny, czyli przez wymienienie niedozwolonych miejsc wykonywania telepracy*.

Środkami komunikacji elektronicznej, zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2002 r. Nr 144, poz. 1204 ze zm.), są rozwiązania techniczne, w tym urządzenia teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe, umożliwiające indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi a w szczególności pocztę elektroniczną.

 WAŻNE!
Telepraca jest to praca wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną. 

Czytaj również: Telepraca - mniejsze koszty zatrudniania pracowników

 Warunki stosowania telepracy

Warunki stosowania telepracy przez pracodawcę określa się w porozumieniu zawieranym między pracodawcą a zakładową organizacją związkową, a w przypadku gdy u pracodawcy działa więcej niż jedna zakładowa organizacja związkowa - w porozumieniu między pracodawcą a tymi organizacjami. Jeżeli nie jest możliwe uzgodnienie treści porozumienia ze wszystkimi zakładowymi organizacjami związkowymi, pracodawca uzgadnia jego treść z organizacjami związkowymi reprezentatywnymi. Jeśli w terminie 30 dni od dnia przedstawienia przez pracodawcę projektu porozumienia nie dojdzie do zawarcia porozumienia, pracodawca określa warunki stosowania telepracy w regulaminie, uwzględniając ustalenia podjęte z zakładowymi organizacjami związkowymi w toku uzgadniania porozumienia. Jeżeli u danego pracodawcy nie działają zakładowe organizacje związkowe, warunki stosowania telepracy określa pracodawca w regulaminie, po konsultacji z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u danego pracodawcy (art. 676 § 1-4 k.p.).

Ustawodawca nałożył na pracodawcę konieczność ustalenia warunków stosowania telepracy, nie określając jednak, co przez pojęcie „warunki” należy rozumieć. Wydaje się jednak, że należy zaliczyć tu regulacje, które objęte są przedmiotem regulaminu pracy z uwzględnieniem odmienności zasad wykonywania pracy w formie telepracy. Porozumienie i regulamin stanowią źródło prawa pracy (art. 9 k.p.).

Podjęcie pracy zdalnej

Strony umowy o pracę - pracodawca i pracownik - mogą ustalić, że praca będzie wykonywana w formie telepracy albo przy zawieraniu umowy o pracę, albo w trakcie trwania stosunku pracy. Jeśli do uzgodnienia dotyczącego wykonywania pracy w formie telepracy dochodzi przy zawieraniu umowy o pracę, w umowie dodatkowo określa się warunki wykonywania pracy. Jeżeli zmiana warunków wykonywania pracy na telepracę następuje w trakcie zatrudnienia, należy pamiętać, że może to nastąpić jedynie na mocy porozumienia stron. Wręczenie pracownikowi wypowiedzenia zmieniającego jest niedopuszczalne. Także pracownik, bez zgody pracodawcy, nie może domagać się zatrudnienia go w formie telepracy.

 

Czytaj  również: Warunki pracy charakterystyczne dla telepracy

 

Obowiązki pracodawcy

Obowiązkiem pracodawcy stosującego telepracę, tak jak w przypadku pracy wykonywanej w zakładzie pracy, jest stworzenie pracownikowi warunków pracy. W ramach tego obowiązku powinien on dostarczyć telepracownikowi sprzęt niezbędny do wykonywania pracy w formie telepracy, ubezpieczyć sprzęt, pokryć koszty związane z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją sprzętu, zapewnić telepracownikowi pomoc techniczną i niezbędne szkolenia w zakresie obsługi sprzętu (art. 6711 § 1 k.p.).

 

PRZYPIS

*K. Jaśkowski, E. Maniewska, Komentarz bieżący do art. 675 Kodeksu pracy (Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94), LEX 2010.

 

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Anna Marta Wilczkowska

Nowe Horyzonty®-Szkolenia dla Biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »