REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Metody selekcji kandydatów na stanowisko sprzedawcy

Agnieszka Jóźwik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na podstawie kompetencji i postawy sprzedawcy klient buduje sobie wyobrażenie o organizacji, którą ten reprezentuje. Jakimi kryteriami kierują się firmy, wybierając pracowników na to stanowisko? Jakie metody i narzędzia wykorzystają w procesie rekrutacji? Odpowiedzi na te pytania dostarczyło badanie przeprowadzone przez Instytut Rozwoju Biznesu.

Sprzedawca „ukrywa” się w organizacjach pod różnymi nazwami: doradcy, konsultanta, przedstawiciela, opiekuna klienta, agenta, specjalisty, account managera. Przeważnie jednak główne cele, jakie realizuje, są podobne: łączy firmę („producenta”) z klientem (nabywcą). Poziom jego skuteczności ma często duży wpływ na wynik finansowy firmy.

REKLAMA

Instytut Rozwoju Biznesu od września do listopada 2010 roku przeprowadził internetowe badanie ankietowe na temat kryteriów, metod oraz narzędzi, które stosują organizacje, rekrutując sprzedawców. Badanie było adresowane do menedżerów działów HR i specjalistów, odpowiedzialnych za proces naboru. W badaniu wzięło udział 59 firm reprezentujących m.in. sektor handlu, finansów, technologii informacyjnych, farmacji i mediów.

Narzędzia i metody

REKLAMA

W ankiecie pytano respondentów o to, jakie metody rekrutacji na stanowiska sprzedażowe wykorzystują oraz jak przebiega ten proces. Najczęściej stosowaną metodą rekrutacyjną jest analiza CV kandydatów. To dobry punkt wyjścia do pierwszej selekcji i wybrania osób na spotkania. Jest to metoda prosta i nie zajmuje dużo czasu (o ile nie trzeba analizować dziesiątek dokumentów, ale do zawodu sprzedawcy kandydaci nie ustawiają się w długich kolejkach).

Tuż po CV respondenci wskazywali jako metodę selekcji wywiad spontaniczny. Często oznacza on swobodną rozmowę - „pytam, słucham, obserwuję”. Bez wcześniej przygotowanych pytań, struktury, jednakowego dla wszystkich kandydatów procesu. Ograniczeniem tej metody jest uznaniowość, czyli brak możliwości porównania kandydatów na podstawie zobiektywizowanych wskaźników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Natomiast nieco dziwi fakt, że respondenci ankiety, jako najbardziej skuteczną ze wszystkich metod rekrutacji, wskazują wywiad ustrukturalizowany (79 proc. uznaje ją za skuteczną lub bardzo skuteczną). Jednak spośród twierdzących, że jest to metoda skuteczna, pytanych o częstotliwość korzystania z różnych narzędzi selekcyjnych, jedynie 30 proc. zadeklarowało stosowanie jej rzadko lub czasami. Można zaryzykować twierdzenie, że rekrutujący wiedzą, że powinno się tak robić, ale w praktyce selekcję prowadzą „po swojemu”.

Kolejną metodą stosowaną w rekrutacji jest assessment centre - często lub czasami sięga po nią 37 proc. badanych. Nieco mniej - po testy kompetencyjne, które są prostsze w użyciu, jednak ze względu na ściśle określony zakres badania i odzwierciedlanie wiedzy badanego, a nie jego umiejętności - nie dają tak pełnego obrazu, jak po prawidłowo przygotowanym AC. Prawie połowa respondentów ocenia jednak testy kompetencyjne jako metodę bardzo skuteczną lub skuteczną, jednocześnie stosując je rzadko lub czasami.

Raczej sporadycznie wykorzystuje się testy psychologiczne - 81 proc. badanych sięga po nie bardzo rzadko lub nigdy. Może to wynikać z trudności w ocenie jakości testów psychologicznych dostępnych na rynku, z braku wykwalifikowanej kadry do ich przeprowadzania, a także z wysokich kosztów tej metody.

Kto decyduje w procesie naboru

Wyniki ankiety wskazują, że decyzję o zatrudnieniu sprzedawcy najczęściej podejmują bezpośredni przełożeni (np. kierownicy sprzedaży). Rzadziej głównym decydentem jest menedżer wyższego szczebla (np. szef placówki lub regionu), a sporadycznie, bo zaledwie w 8 proc., decyzje rekrutacyjne podejmuje dział HR. Można więc powiedzieć, że przeważnie weryfikacji kandydatów na sprzedawców dokonują osoby bezpośrednio zainteresowane zatrudnieniem danej osoby. Tam, gdzie kandydatów do pracy jest mniej niż potrzeba, sytuacja taka może prowadzić do „spłaszczenia” selekcji, tj. pożądany kandydat na sprzedawcę wydaje się atrakcyjniejszy, niż jest w rzeczywistości.

Jakich kandydatów szukają firmy

Wyniki badania pokazały, że tylko co drugi z respondentów przy rekrutacji korzysta z profilu kompetencyjnego. Połowa prowadzi selekcję intuicyjnie, opierając się na swoim doświadczeniu. Tymczasem profil kompetencyjny jest w prostej drodze odbiciem oczekiwań organizacji wobec sprzedawcy, definiuje cele i model sprzedaży, opisuje kulturę organizacyjną firmy. Stosując profil kompetencyjny, unika się błędów w ocenie kandydata, efektywniej planuje się pierwszy okres jego wdrożenia do pracy, trafniej dobiera szkolenia. Profil ułatwia też obiektywne porównywanie między sobą kandydatów. (...)

Więcej przeczytasz w artykule "Przebadane wybieranie" (Personel i Zarządzanie

Agnieszka Jóźwik
Autorka jest trenerką, konsultantem i asesorem w Instytucie Rozwoju Biznesu oraz dyrektorem programowym w obszarze szkoleń ze sprzedaży, negocjacji i obsługi klienta.

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Personel i Zarządzanie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA