| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Potencjał ukryty w zapasach

Potencjał ukryty w zapasach

Podstawowym celem zarządzania zapasami jest dostarczenie niezbędnej ich wielkości do prowadzenia działalności, przy jednoczesnych jak najmniejszych możliwych kosztach związanych z ich dysponowaniem.

Obok kosztów wymienionych w tabeli powyżej trzeba jeszcze wspomnieć o kosztach pojawienia się niedoborów, które przede wszystkim powodują utratę sprzedaży i wstrzymanie produkcji. Analizując poziom kosztów związanych z zapasami, przedsiębiorstwo powinno również wziąć pod uwagę nie tylko standardowe koszty. Dużą rolę odgrywają koszty ukryte, które powstają w wyniku rozbieżności między popytem a podażą. Zaliczyć do nich można:

• koszty dewaluacji komponentów, wywołane starzeniem ekonomicznym elementów magazynowanych. Są to przede wszystkim części powiązane z wysoką technologią;

• koszty ochrony ceny, które wiążą się z przeceną towarów w przypadku zapasów zgromadzonych w punktach detalicznych;

• koszty starzenia się produktów, czyli koszty obniżki cen, niszczenia produktów.

Zarządzając należnościami, firma powinna także monitorować rotację poszczególnych grup zapasów. Poniższa tabela przedstawia metodę obliczania rotacji zapasów dla zdefiniowanych wcześniej grup.

Analiza wskaźnikowa rotacji zapasów dostarcza informacji dla firmy na temat liczby dni, po jakich przedsiębiorstwo odnawia swoje zapasy dla zrealizowania określonej sprzedaży.

Skuteczne zarządzanie zapasami musi uwzględniać specyfikę zapasów wchodzących w skład linii bilansowej oraz pamiętać o tym, że utrzymywanie wysokich zapasów powoduje powstawanie kosztów. Wysoki poziom zapasów wpływa niekorzystnie na poziom kapitału obrotowego netto, przekładając się tym samym na wartość EBIT czy innych miar efektywności. Dlatego też ważne jest monitorowanie zapasów według linii bilansowych i wyeliminowanie niepotrzebnego nadmiaru. Pomiar kosztów związanych z zapasami umożliwi powiązanie decyzji operacyjnych z tworzeniem wartości dla akcjonariuszy.

Utrzymywanie zapasów to istotny atut w grze konkurencyjnej na rynku. Brak zapasów, a w konsekwencji niezrealizowane zamówienia mogą okazać się bardzo kosztowne, ponieważ wybór klientów skieruje się na dostępne, konkurencyjne towary.

Uwzględniając powyższe firma powinna dążyć do znalezienia balansu pomiędzy kosztami zapasów a ich dostępnością do produkcji oraz sprzedaży. W tym celu oczywiście opracowano modele optymalizujące stan zapasów, na przykład model EOQ. Bazują one jednak na dużej liczbie założeń. Obecnie coraz więcej firm w zarządzaniu zapasami koncentruje się na doskonaleniu metod planowania sprzedaży i produkcji. Dobrze zaplanowana sprzedaż gwarantuje dopasowanie planu produkcji, a to jest kluczem do ograniczenia nadmiernych stanów zapasów i jednocześnie zaspokojenia potrzeb konsumentów.

Potrzebę doskonalenia metody zarządzania zapasami i wynikającą z tego chęć odciążenia bilansu zauważyły instytucje finansowe. W związku z tym można spotkać się z rozwiązaniami polegającymi na wykupie przez nie zapasów.

Stosując to rozwiązanie, firma mająca zapasy sprzedaje je firmie zewnętrznej, którą zazwyczaj jest instytucja finansowa. W zamian za to otrzymuje wpływy gotówkowe. Następnie w miarę zużycia do produkcji lub sprzedaży firma odkupuje zapasy od nowego właściciela za cenę powiększoną o wynagrodzenie skupującego zapas na początku. Takie rozwiązanie pozwala firmie poprawić płynność, ale może być również traktowane jako chęć poprawy wyników memoriałowych. Sprzedający otrzyma wymierną korzyść w momencie, gdy zapasy w kolejnych okresach zyskują na wartości. Wówczas może je odkupić według określonej ceny i sprzedać drożej po cenie akceptowanej przez rynek, poprawiając jednocześnie swoją płynność finansową. Sprzedaż zapasów firma odzwierciedli w rachunku zysków i strat oraz bilansie. Poprawią się w szczególności wskaźniki płynności i rentowności, tuż po sprzedaży. Dlatego bardzo ważne jest, aby to rozwiązanie było traktowane jako nowe źródło poprawy płynności, a nie kreowania sprawozdania finansowego, co może przynieść firmie katastrofalne skutki.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Sam pomiar i kontrola zapasów to tylko część zarządzania zapasami. Jeśli firma ma zidentyfikowane główne obszary wymagające poprawy, powinna opracować inicjatywy usprawniające gospodarkę zapasami. Poniżej zaprezentowana została lista inicjatyw możliwych do wdrożenia nawet w małych przedsiębiorstwach.

1) Przegląd materiałów remontowych:

• selekcja materiałów;

• analiza zasadności ich utrzymywania;

• uporządkowanie magazynu części zamiennych, aby nie zamawiać części, które są już dostępne;

• ustalenie wskaźników poziomu stanów magazynowych dla kierowników magazynów;

• opracowanie listy części priorytetowych, które można zamówić, i listę części, do których zamówienia potrzebna jest zgoda dyrektora.

2) Kontrola materiałów reklamowych:

• sprawdzenie, czy na magazynach nie zalegają materiały reklamowe już nieaktualne. Jeśli tak, należy dokonać ich złomowania w MPK osoby odpowiedzialnej za te materiały;

• kontrola czasu utrzymywania materiałów reklamowych, czy nie są one zamawiane z dużym wyprzedzeniem;

• kontrola jak są wykorzystywane materiały, czy na pewno nie ma problemu z 'bogactwem gadżetów'?

3) Zarządzanie stanami wyrobów gotowych:

• wdrożenie umowy handlowej, która skłoni do równomiernego zamawiania przez odbiorców wyrobów gotowych. Dzięki temu uniknie się kumulacji zamówień w końcówce okresu realizacji planu i nie będzie trzeba gromadzić zapasów na okres zwiększonych zakupów;

• usprawnienie procesu planowania sprzedaży;

• optymalizacja zapasu bezpieczeństwa, czy na pewno zapas bezpieczeństwa nie jest zbyt asekuracyjny.

Powyżej zaprezentowano tylko trzy obszary inicjatyw. W praktyce jest ich dużo więcej. Na tym właśnie polega głębszy sens procesem zarządzania zapasami - cyfry, które liczymy, można później dotknąć, niedaleko, tuż za biurem zarządu.

Katarzyna Pruska

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Fundusz Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci UNICEF

United Nations Children’s Fund

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »