REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie proste, łatwe i przyjemne

Eliza Smyrgała
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dzisiejsze wyobrażenie korporacji to wielopoziomowa struktura, olbrzymie magazyny, tajne informacje dostępne dla wybranych i niekończąca się biurokracja. Można jednak inaczej. Zastosowanie lean management pozwala na niwelację niekorzystnych zwyczajów i ich skutków.

Dzisiejsze wyobrażenie korporacji to wielopoziomowa struktura, olbrzymie magazyny, tajne informacje dostępne dla wybranych i niekończąca się biurokracja. Można jednak inaczej. Zastosowanie lean management pozwala na niwelację niekorzystnych zwyczajów i ich skutków.

REKLAMA

Lean management jest japońską techniką zarządzania, stojącą niejako w opozycji do tradycyjnych modeli. Sednem tej metody jest spłaszczenie struktury oraz ciągła racjonalizacja organizacji i stosunków z otoczeniem. Podstawą działalności według koncepcji lean management jest teoria uczenia się przedsiębiorstwa. Zgodnie z nią, z upływem czasu procesy przebywają sprawniej, a zasoby wykorzystywane są efektywniej.

Cele, jakie ma osiągnąć przedsiębiorstwo, dzięki zastosowaniu lean management to:

• efektywność,
• jakość,
• elastyczność.

REKLAMA

Mimo wewnętrznej sprzeczności tego zestawu dążeń, wskazuje się na dwa podstawowe sposoby ich osiągnięcia. Pierwszym z nich są dywestycje. Pojęcie to oznacza dobrowolne lub determinowane warunkami zewnętrznymi ograniczenie zakresu działania organizacji poprzez sprzedaż lub likwidację części działalności. Zawężenie pola działania może dotyczyć aktywności produkcyjnej, usługowej, pomocniczej, a także marketingu i badań naukowych. Dzięki temu firma może zredukować liczbę zbędnych czynności do minimum, poprawiając elastyczność i zdolność przedsiębiorstwa do adaptacji do nowych warunków otoczenia. Jednak wartość przeprowadzania procesu dywestycji ukazuje się przede wszystkim przy rezygnacji z produkowania dobra, które przestaje być rentowne. Dzięki temu przedsiębiorstwo może ograniczyć straty notowane obecnie lub w przyszłości (np. gdy obserwuje się kurczenie grupy docelowej produktu), poprawić wskaźniki, w tym dotyczące rentowności oraz ograniczając wydatki na promocję tych produktów, może uzyskać dodatkowy kapitał na finansowanie działalności przynoszącej wyższe zyski.

REKLAMA

Drugim instrumentem osiągania celów przez przedsiębiorstwo jest outsourcing. Termin ten oznacza wydzielenie części działalności przedsiębiorstwa i zlecenie jego wykonania zewnętrznej firmie. W praktyce outsourcing dotyczy działalności nienależącej do tzw. core business, czyli niebędącej podstawową funkcją firmy. W większości przypadków, oddelegowywane na tej zasadzie są usługi informatyczne, transportowe, księgowe oraz pozyskiwanie kadr. Podobnie jak dywestycje, outsourcing pozwala na ograniczenie wydatkowania środków na cele poboczne i skupienie się na podstawowej działalności przedsiębiorstwa. Dzięki temu firma oszczędza pieniądze i pracowników, mogąc wykorzystać ich zdolności do realizacji innych celów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak oprócz tych dwóch strategii istnieją także inne założenia pozwalające na wcielenie zarządzania lean w przedsiębiorstwie. Podstawą jest budowanie wartości firmy z punktu widzenia potencjalnego nabywcy produktu. Z tego względu wszystko, co pociąga za sobą dodatkowy koszt oraz angażuje czas, zasoby i pracowników, nie przynosząc znaczącego zwiększenia atrakcyjności produktu dla klienta, jest brakiem efektywności i powinno ulec ograniczeniu, a w przyszłości - eliminacji. By to osiągnąć, unika się produkcji „na magazyn”, skracając serie produkcyjne, do takich, na jakie właśnie jest zgłaszane zapotrzebowanie. Nie magazynuje się także materiałów, preferując zaopatrzenie just-in-time. W takim przypadku dostawca przywozi do firmy daną ilość produktu o określonej jakości w precyzyjnie wyznaczonym czasie. Oszczędność czasu dotyczy zarówno przepływu informacji w przedsiębiorstwie, jak i częstotliwości prowadzonych negocjacji oraz zbędnego transportu czy oczekiwania. Nowe technologie w znacznym stopniu ułatwiają przepływ informacji w firmie, jednak zawsze w takim wypadku pojawia się „wąskie gardło” albo w postaci osoby, albo w formie informacji niedostępnych lub źle skatalogowanych. Lekarstwem na to według lean management jest powszechny dostęp do informacji.

Kolejnej trudności - prowadzonym na każdym kroku negocjacjom - proponuje się zaradzić poprzez zawieranie długoterminowych kontraktów z nielicznymi, zaufanymi dostawcami. Jako stały klient, firma często może liczyć na dodatkowe korzyści i wyjątkowe traktowanie, oszczędzając przy tym czas na poszukiwanie i targowanie się z nowymi kontrahentami. Zbędny transport dotyczy zarówno przewozu materiałów, półproduktów i towarów gotowych na sprzedaż pomiędzy kolejnymi zakładami i magazynami, jak i wielokrotnego przenoszenia i przesyłania dokumentów i innych informacji przez pracowników oraz przy użyciu środków komunikacji. W obu przypadkach transport może być następstwem błędnej informacji, jak i złej organizacji lub niedoinformowania pracowników. Strata czasu przez oczekiwanie na konkretne wydarzenie należy do najbardziej widocznych i irytujących. Pracownicy muszą czekać na akceptację prezesa, przesyłkę, wynik negocjacji czy dostawę. Jest to największa bolączka dużych firm i bardzo często wynika z braku wystarczającej samodzielności osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie -czyli biurokracji. Jednak przyczynami mogą być także zatory informacyjne oraz nieefektywność dotychczasowych metod pracy.

Głównymi determinantami sukcesu zastosowania modelu lean management jest więc decentralizacja odpowiedzialności, kompetencji i informacji połączona z samokontrolą, a także tworzenie małych i elastycznych jednostek organizacyjnych oraz działanie w zespołach. Nacisk kładzie się przede wszystkim na wkład czynnika ludzkiego w procesie przebudowy organizacji przedsiębiorstwa. Bowiem to sposób myślenia pracowników w głównym stopniu wpływa na podejmowane przez nich działania.

Lean management, mimo że jest alternatywą do budowania wartości produktu na zasadzie „koszt plus”, nie musi być zaprzeczeniem wszystkich tradycyjnych metod zarządzania. Jest to raczej sposób na ograniczenie kosztów i doskonalenie firmy. Mając na uwadze, że wprowadzenie tego modelu nie pociąga za sobą dodatkowego kosztu, jest to rozwiązanie dostępne dla każdego przedsiębiorstwa.

Eliza Smyrgała

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: IPO.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA