| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Reklama w sieci

Reklama w sieci

Znacznie niższy koszt dotarcia do grupy docelowej niż metodami tradycyjnymi, niemal nieograniczone możliwości kreacji przekazu, globalny zasięg - to główne korzyści wynikające z reklamy w sieci.

Według najświeższych badań Megapanel Gemius/PBI (z lutego br.), w Polsce jest już 16,1 mln użytkowników internetu (osób w wieku 7 lat i starszych). To olbrzymia rzesza potencjalnych odbiorców reklamy internetowej. Jednak - przekonuje Maciej Janiak, dyrektor Departamentu Internetu CR Media Consulting - niewielu przedsiębiorców jest świadomych tego, jakie reklama w sieci daje możliwości. Zwłaszcza ci, którzy nie mieli z tym medium do czynienia.

Tymczasem nie jest tak źle, skoro wydatki na reklamę maleją, a nakłady na kampanie w internecie rosną. Dom mediowy Starlink w najświeższym raporcie podaje, że w pierwszym kwartale 2009 r. szacowana wartość netto całego rynku reklamowego wyniosła 1 mld 559 mln zł. Spadek względem pierwszego kwartału 2008 wyniósł 5,3% (z 1,65 mld zł szacowanej wartości rynku reklamy w mediach). Jedynie internet i reklama kinowa odnotowały wzrost przychodów w porównaniu z badanym okresem. Dynamika wzrostu internetu to 17%, natomiast reklamy kinowej tylko 0,2%. Pozostałe media odnotowały ujemne wskaźniki: telewizja -5,9%, radio -7,1%, magazyny -10,4%, reklama zewnętrzna -10,6%, dzienniki -13,1%.

Podstawową zaletą reklamy internetowej jest jej zasięg - nieograniczony czasem i warunkami geograficznymi. Aby reklamy mogły pojawiać się na stronach internetowych, potrzebne jest odpowiednie narzędzie - adserwer. To system informatyczny, który umożliwia emisję i zarządzanie internetowymi kampaniami reklamowymi, a także raportowanie i analizowanie wyników kampanii.

Początkowo reklama online przyjmowała formę tzw. mailingu, czyli wysyłania reklam za pomocą poczty elektronicznej. Jednak od 1993 r., kiedy powstała przeglądarka internetowa Mosaic, która potrafiła wyświetlać grafikę i ramki, reklamodawcy byli w stanie docierać do większej liczby potencjalnych odbiorców, a sama reklama mogła przyjmować formę graficzną. Druga połowa lat 90. XX wieku to bardzo dynamiczny rozwój internetu oraz technologii z nim związanych, w tym także reklamy. Jedną z popularniejszych form, jaką obecnie przyjmuje reklama internetowa, są bannery. Oprócz nich, według badań Gemiusa, najbardziej znaną formą reklamy internetowej pozostaje mailing reklamowy (e-mail marketing).

Internet jest najdynamiczniej rozwijającym się medium. - I jako takie, dysponuje szerokim wachlarzem dostępnych form reklamowych - podkreśla Janiak i dodaje: - Najpopularniejszą formą reklamy internetowej jest reklama graficzna - tzw. display. Tutaj w zależności od celu i charakteru podejmowanych działań reklamowych są do wyboru: zwykłe billboardy, double billboardy, wallpapery, skyscrapery i inne (patrz słowniczek - przyp. red.). - Następnie, zaraz po reklamie graficznej, popularnością cieszą się rozmaite formy reklamy w wyszukiwarkach (SEM), takie jak: linki oraz boksy sponsorowane.

Każda z nich ma określone cechy. Na przykład:

Double Billboard - reklama graficzna, umieszczana w górze strony, zazwyczaj o wymiarach 750x200 pikseli. Zapewnia wysoką oglądalność, pozwala na rozbudowane i atrakcyjne kreacje. Jest idealna do budowania wizerunku, prezentacji haseł i dłuższych treści bogatych w grafikę; większy rozmiar od standardowego billboardu pozwala na lepsze zaprezentowanie oferty.

Artykuł sponsorowany - usługa pozwalająca na zamieszczenie tekstu w ramach wybranej witryny, na przedstawienie użytkownikom dużej porcji informacji. Jest idealną formą promocji firmy - zdjęcia w tekście umożliwiają prezentację produktów, natomiast wstawianie linków pozwala użytkownikom na przejście do promowanych stron i podejmowanie dalszych akcji, z zakupem włącznie. Zasadniczo pełni funkcję informacyjną.

Top Layer - forma, która charakteryzuje się bardzo wysoką oglądalnością oraz zwiększoną atrakcyjnością przekazu. Ściąga uwagę i wymusza podjęcie akcji przez użytkownika; duża dowolność kształtu. Świetnie nadaje się do prezentowania produktów i grafiki. To inwazyjna forma reklamy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Ciołko

Ekspert Prawny Salomon Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »