REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdy kontrahent nie zapłacił

Ewa Sławińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wierzyciel nieściągalnych należności, których nieściągalność została uprawdopodobniona, może obniżyć należny VAT, korzystając z tzw. ulgi na złe długi.

WIERZYCIEL

REKLAMA

Nieściągalność wierzytelności jest uprawdopodobniona, gdy wierzytelność nie została uregulowana w ciągu 180 dni od upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Jeżeli jesteś w takiej sytuacji i zamierzasz skorzystać z „ulgi na złe długi”, postępuj następująco:

Krok 1. Sporządź listę dłużników i zaległych należności.

Krok 2. Ustal terminy płatności należności na podstawie faktury lub umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krok 3. Sprawdź, czy upłynął termin 180 dni (pół roku) od upływu terminu płatności zaległych należności.

Krok 4. Sprawdź, czy od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona. Po upływie tego terminu nie możesz skorzystać z „ulgi na złe długi”.

Krok 5. Sprawdź, czy spełniasz warunki skorzystania z ulgi. Warunki zostały wymienione w ramce.

Aby skorzystać z „ulgi na złe długi”, podatnik powinien sprawdzić, czy:

1. Dostawa towaru lub świadczenie usług były dokonane na rzecz podatnika VAT zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji;

2. Wierzytelności zostały uprzednio wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny;

3. Wierzytelności nie zostały zbyte;

4. Pomiędzy wierzycielem i dłużnikiem nie istnieją związki o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy (szczegóły w art. 32 ust. 2-4 ustawy o VAT).

Krok 6. Zawiadom dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego. Wzór zawiadomienia został podany w ramce.

Zawiadomienie dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego od nieściągalnych wierzytelności

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

REKLAMA

Krok 7. Uzyskaj potwierdzenie odbioru zawiadomienia przez dłużnika. Potwierdzenie odbioru zawiadomienia może być dokonane w dowolnej formie, np. na kopii zawiadomienia, poprzez pocztowe zwrotne potwierdzenie odbioru, oświadczenie o odebraniu zawiadomienia.

Krok 8. Sprawdź, czy na dzień dokonania korekty dłużnik i wierzyciel mają status zarejestrowanego podatnika VAT czynnego. Status dłużnika możesz potwierdzić, składając wniosek do urzędu skarbowego. Wzór wniosku został podany w ramce.

Wniosek o potwierdzenie statusu podatnika VAT

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Krok 9. Skoryguj VAT w deklaracji VAT za okres rozliczeniowy, w którym:

• upłynęło 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, a dłużnik nie uregulował należności,

• otrzymasz potwierdzenie odbioru zawiadomienia przez dłużnika.

WAŻNE!

Nie możesz skorygować VAT, jeśli nie otrzymasz potwierdzenia odbioru zawiadomienia przez dłużnika.

Krok 10. Jeżeli dłużnik w ciągu 14 dni od otrzymania zawiadomienia zapłacił tylko część należności, skoryguj VAT przypadający na tę część należności, która nie została uregulowana.

Korektę zrób w deklaracji VAT za okres rozliczeniowy, w którym:

• upłynęło 14 dni od otrzymania zawiadomienia, a dłużnik nie uregulował całości należności,

• otrzymasz potwierdzenie odbioru zawiadomienia przez dłużnika.

WAŻNE!

Nie możesz skorygować VAT, jeśli nie otrzymasz potwierdzenia odbioru zawiadomienia przez dłużnika.

Krok 11. Do deklaracji VAT składanej do urzędu skarbowego i zawierającej korektę z tytułu „ulgi na złe długi” dołącz zawiadomienie o korekcie. Wzór zawiadomienia przedstawiamy w ramce.

Zawiadomienie naczelnika urzędu skarbowego o korekcie VAT od wierzytelności nieściągalnych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Krok 12. Zawiadom dłużnika, że dokonałeś korekty. Zawiadomienie należy przesłać w ciągu 7 dni od dnia dokonania korekty. Kopię zawiadomienia prześlij do właściwego dla podatnika (wierzyciela) naczelnika urzędu skarbowego. Wzór zawiadomienia przedstawiamy poniżej.

Zawiadomienie dłużnika o dokonaniu korekty należnego VAT od nieściągalnych wierzytelności

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

DŁUŻNIK

Dłużnik, który:

• otrzymał zawiadomienie od wierzyciela o zamiarze skorygowania należnego VAT oraz

• nie zapłacił zaległej należności w terminie 14 dni od otrzymania zawiadomienia,

ma obowiązek:

• skorygować deklarację VAT, w której dokonał pierwotnie odliczenia poprzez:

- pomniejszenie VAT naliczonego o kwotę korekty lub

- powiększenie VAT należnego o kwotę korekty (gdy VAT naliczony nie występuje),

• załączyć do korekty deklaracji uzasadnienie przyczyn korekty,

• zapłacić zaległość podatkową wraz z odsetkami za zwłokę.

WAŻNE!

Częściowe uregulowanie należności zmniejsza kwotę korekty.

oprac. Ewa Sławińska

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA